1. Claim een moment
Bij het versturen van een nieuwsbrief is het belangrijk dat je consistent bent. Die consistentie kan ‘m in vele dingen zitten, bijvoorbeeld in een passende vormgeving en terugkerende rubrieken, maar ook in het moment van versturen. Kies een vaste dag en/of tijdstip om dit te doen, bijvoorbeeld iedere laatste vrijdag van de maand om 11:00 uur. Jouw nieuwsbriefabonnees weten zo waar ze aan toe zijn.Hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt is afhankelijk van de hoeveelheid content die je te melden hebt. Wij raden je aan minimaal eens per maand een nieuwsbrief te versturen en maximaal eens per week. Het is belangrijk om regelmatig iets van je te laten horen, maar een te hoge frequentie kan voor irritatie zorgen en dat wil je ook niet!
2. Kies vaste rubrieken
Zoals gezegd is het slim om vaste, terugkerende rubrieken voor je nieuwsbrief te kiezen. Dit zorgt niet alleen voor herkenbaarheid voor je lezers, maar maakt ook dat je zelf gemakkelijker vooruit kunt plannen. Voorbeeldrubrieken kunnen zijn:Donateur van de maand
Achter de schermen bij …
Nieuwsflits
Uitgelicht: gave acties
Agenda
…
3. Personaliseer content
Uit onderzoek is gebleken dat de grootste reden om je uit te schrijven voor een nieuwsbrief het feit is dat men geen relevante content ontvangt. Dit moet je dus voorkomen! Bied abonnees daarom de mogelijkheid om hun interesses op te geven en noteer op welke manier ze lid zijn geworden van de nieuwsbrief. Zo kun je het bestand segmenteren en iedereen voorzien van relevante informatie.Wij zelf doen dit ook. Ons nieuwsbriefbestand is namelijk gesegmenteerd op basis van of een persoon wel of geen klant is. Iedere maand versturen wij hierdoor twee nieuwsbrieven: één naar ons algemene nieuwsbriefbestand en één naar ons klantenbestand. Dit maakt dat wij onze nieuwsbrieven op maat kunnen opstellen!