Negen tips om meer uit je online nieuwsbrief te halen

9 tips om meer uit je online nieuwsbrief te halen
9 tips om meer uit je online nieuwsbrief te halen
14 augustus 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Ook jouw inbox loopt er waarschijnlijk vol van: nieuwsbrieven. Gevraagd en ongevraagd ontvang je maandelijks, wekelijks en soms zelfs dagelijks content van organisaties waar je ooit een bestelling hebt gedaan, een artikel hebt gedownload of waar je op een andere manier contact mee hebt gehad. Dat overkomt ook jouw doelgroep. In deze overload aan nieuwsbrieven is het dus belangrijk om op te vallen. Maar hoe doe je dat? Wat maakt dat mensen jouw nieuwsbrief wél lezen? In dit artikel geven wij je 9 tips om je nieuwsbrief te optimaliseren: 

1. Claim een moment


Bij het versturen van een nieuwsbrief is het belangrijk dat je consistent bent. Die consistentie kan ‘m in vele dingen zitten, bijvoorbeeld in een passende vormgeving en terugkerende rubrieken, maar ook in het moment van versturen. Kies een vaste dag en/of tijdstip om dit te doen, bijvoorbeeld iedere laatste vrijdag van de maand om 11:00 uur. Jouw nieuwsbriefabonnees weten zo waar ze aan toe zijn.
 
Hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt is afhankelijk van de hoeveelheid content die je te melden hebt. Wij raden je aan minimaal eens per maand een nieuwsbrief te versturen en maximaal eens per week. Het is belangrijk om regelmatig iets van je te laten horen, maar een te hoge frequentie kan voor irritatie zorgen en dat wil je ook niet! 

2. Kies vaste rubrieken


Zoals gezegd is het slim om vaste, terugkerende rubrieken voor je nieuwsbrief te kiezen. Dit zorgt niet alleen voor herkenbaarheid voor je lezers, maar maakt ook dat je zelf gemakkelijker vooruit kunt plannen. Voorbeeldrubrieken kunnen zijn:
Donateur van de maand
Achter de schermen bij …
Nieuwsflits
Uitgelicht: gave acties
Agenda

3. Personaliseer content


Uit onderzoek is gebleken dat de grootste reden om je uit te schrijven voor een nieuwsbrief het feit is dat men geen relevante content ontvangt. Dit moet je dus voorkomen! Bied abonnees daarom de mogelijkheid om hun interesses op te geven en noteer op welke manier ze lid zijn geworden van de nieuwsbrief. Zo kun je het bestand segmenteren en iedereen voorzien van relevante informatie.
 
Wij zelf doen dit ook. Ons nieuwsbriefbestand is namelijk gesegmenteerd op basis van of een persoon wel of geen klant is. Iedere maand versturen wij hierdoor twee nieuwsbrieven: één naar ons algemene nieuwsbriefbestand en één naar ons klantenbestand. Dit maakt dat wij onze nieuwsbrieven op maat kunnen opstellen! 

4. Gebruik een online tool


Er bestaan veel online tools, zoals Sendgrid en Mailchimp, die jou het leven een stuk gemakkelijker maken. Met behulp van deze tools kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat iedere ontvanger een persoonlijke aanhef te zien krijgt, kun je je nieuwsbriefbestand segmenteren en kun je het tijdstip van verzenden van je nieuwsbrief vooraf inplannen. Daarnaast bieden deze tools veel marketing- en brandingmogelijkheden.

5. Wees kort maar krachtig


Tijd is schaars. Dat geldt tegenwoordig voor iedereen. Zorg daarom dat jouw nieuwsbrief niet te lang is. Zeker als je wekelijks een nieuwsbrief verstuurd, is het slim om kort maar krachtig te blijven. Geef de lezer eventueel ook een indicatie van de te verwachten leestijd. Zo weet de lezer waar hij of zij aan toe is. 

6. Kies een prikkelende onderwerpregel


Eén van de belangrijkste elementen van je nieuwsbrief is de onderwerpregel. Deze regel maakt namelijk dat mensen jouw e-mail wel of niet openen. Een korte, actiegerichte onderwerpregel werkt vaak het best. Gebruik een werkwoord en verleid mensen zo verder te lezen. Voorbeelden van goede onderwerpregels zijn: ‘Download nu gratis’, ‘Meld je nu aan voor…’ ‘Kom ook naar …’ enzovoort. Vraagstellingen werken ook goed. Kies er tot slot voor om de onderwerpregel van je mailing te personaliseren en de lezer bij naam aan te spreken. 

7. Zorg voor een call-to-action


Een nieuwsbrief dient vaak een hoger doel. Je wilt dat lezers door jouw nieuwsbrief bijvoorbeeld een donatie gaan doen, een artikel downloaden of zich aanmelden voor een event. Hoe krijg je ze zover? Ten eerste is het belangrijk om het mensen makkelijk te maken om in actie te komen. Kies daarom voor opvallende call-to-action-buttons. ‘Doneer nu’, ‘Download hier’ of ‘Lees meer’, zijn voorbeelden van actiegerichte buttons.

8. Maak je nieuwsbrief responsive


Tegenwoordig lezen we lang niet allemaal meer vanaf onze desktop onze mail. Zorg er daarom voor dat jouw nieuwsbrief responsive is, ofwel, dat deze ook goed leesbaar (en klikbaar!) is op smartphone en tablet. Kies bijvoorbeeld voor buttons in plaats van tekstlinks. 

9. Blijf testen


Er bestaan veel onderzoeken die beschrijven welke tijdstippen het beste zijn om je nieuwsbrief te verzenden, welke onderwerpregels werken en hoelang je nieuwsbrief moet zijn… toch bieden deze onderzoeken geen garantie voor succes. In iedere branche en voor iedere doelgroep gelden weer andere regels. Daarom is het zaak iedere keer weer de resultaten van je nieuwsbrief te meten en te rapporteren. Zo zul je erachter komen wat voor jou het beste werkt. Ook A/B-testen zijn mogelijk. Dit houdt in dat je bijvoorbeeld naar de helft van je bestand de nieuwsbrief met titel A verstuurd, en naar de andere helft van je bestand titel B. Vervolgens kun je achteraf checken welke vaker geopend is en welke dus naar alle waarschijnlijk (externe factoren buiten beschouwing latend) beter werkt. Mailprogramma’s bieden hier vaak mogelijkheden voor.
 
Deze bijdrage is van Kentaa.
2/2