Vandaag is in Amsterdam een nationale online portal gelanceerd voor maatschappelijke initiatieven onder de naam Wij Samen voor Elkaar.nl. Het is een project van MaatschapWij, een onafhankelijk samenwerkingsverband van een snelgroeiende groep ondernemingen, sportbonden en maatschappelijke organisaties, waaronder ook goede doelen als Rode Kruis, de Zonnebloem en Hartstichting. Ook De Dikke Blauwe steunt het platform als mediapartner.
De Dikke Blauwe sprak aan de vooravond van de nationale lancering van WijSamenVoorElkaar met twee belangrijke initiatiefnemers, oud-McKinsey-topman Mickey Huibregtsen en ondernemer en opiniepeiler Maurice de Hond.
DDB: Wat houdt jullie initiatief concreet in?
Huijbregtsen: 'Wij Samen voor Elkaar is het motto van MaatschapWij, waar de website naar is genoemd. MaatschapWij wil een bijdrage leveren aan een samenleving waarin we meer rekening met elkaar houden, meer voor elkaar over hebben, meer initiatief nemen en meer samenwerken. Het portaal dient als inspiratiebron voor iedereen die een actieve bijdrage wil leveren aan meer 'wij' in onze maatschappij, van buurtbarbecue tot nationale campagne. Daarvoor biedt het portaal negen categorieën met een zo compleet mogelijk aanbod van actuele maatschappelijke initiatieven. Burgers en organisaties kunnen die zelf gratis in de spotlights zetten, verbinden en op tal van manieren versterken. Naast eigen aanbod worden op WijSamenvoorElkaar.nl ook de initiatieven van partnersites als Buurtlink, GroenGelinkt, Nudge, Nextdoor, MAEX, WeHelpen, LeeftSamen, Wijkconnect en iSocial getoond. Ook deze partijen ondersteunen de beweging.'
DDB: Er zijn dus al heel veel portals, was er volgens jullie dan behoefte aan nog één?
De Hond: 'Dat er veel behoefte bestaat aan een dergelijk initiatief blijkt uit een representatief onderzoek dat ik zeer recent via Peil.nl uitvoerde (voor resultaten: zie kader, red.). De conclusie van dat onderzoek luidt dat, terwijl er weinig vertrouwen is in de politiek om de problemen in de samenleving op te lossen, een groot deel van de mensen wel bereid is om zich, individueel of in groepsverband, in te zetten. En de meesten van hen zijn daar nu al actief mee bezig.'
DDB: De burger die zijn eigen domein weer 'verovert', dat klinkt als een grote missie.
Huibregtsen: 'In een tijd waarin alles steeds sneller verandert, worden geheel nieuwe eisen gesteld aan ons 'samen-leven'. Talloze individuen, clubjes, verenigingen, maatschappelijke organisaties en ondernemingen zetten zich al in ons land in om daaraan een bijdrage te leveren. Wat zou het mooi zijn als al die initiatieven nog beter zichtbaar worden en elkaar versterken en daarmee steeds meer mensen en organisaties inspireren om hun steentje bij te dragen? Dat is het uitgangspunt van MaatschapWij. Wij zullen het met z’n allen moeten doen en als burgers, naast consument, ook producent in deze maatschappij moeten worden. Dat betekent zelf verantwoordelijkheid nemen voor het wel en wee in onze ‘samenleving’.
‘Verbinding en zichtbaarheid van goede initiatieven kunnen andere mensen en organisaties inspireren om zélf initiatief te nemen voor een grotere maatschappelijke bijdrage. Samenleven is een werkwoord; daar moet je energie insteken. Samenwerken staat daarbij centraal, dat maakt onze levens zoveel mooier én waardevoller. En geloof me, het is een culturele uitdaging hoor, als je mensen veertig jaar lang vertelt dat ze rechten hebben, zonder dat daar ook plichten bij horen.'
De Hond: 'We zien in onze samenleving dat alles tot voor kort top-down geregeld werd vanuit de politiek. Doordat de overheid het helemaal regelde werd jouw ruimte als burger klein en die ruimte moet weer bevochten worden. Dat levert conflicten op, want je merkt dat mondige burgers eenmaal heroverd terrein niet zomaar weer prijsgeven.'
Vrijwilligers
WijSamenVoorElkaar: superportal verbindt burgerinitiatieven
DDB: Jullie geven duidelijk aan dat WijSamenVoorElkaar zelf geen acties of projecten initieert.
Huibregtsen: 'Dat klopt. De reden daarvoor is dat we dat ook niet kunnen. Claim je dat, dan word je direct in een hokje gezet.'
De Hond: 'Ook voorkomen we zo concurrentie met onze eigen samenwerkingspartners. Die willen we juist in hun kracht zetten. Dat is de reden dat het ons gelukt is alle nationale websites te laten participeren. Alle initiatieven worden onder een gemeenschappelijk logo gepresenteerd: het &-teken. Het symbool voor 'samen', als in samenleving en samenwerking. Als je dat logo ziet, dan weet je, 'hier maken mensen onze samenleving een beetje mooier'.’
DDB: Onze civil society vertoont een enorme fragmentatie. Bij al die vele, ongetwijfeld geweldige burgerinitiatieven, blijft natuurlijk wel de vraag 'wie heeft de regie'?
Huibregtsen: 'Samenwerken kun je op vele niveaus. En ja, daar zit een zekere natuurlijke chaos in, maar de toekomst is chaos en die kun je alleen maar besturen met innerlijke beschaving en eenvoud. Een van onze opgaven is al die initiatieven te toetsen aan een basaal waardesysteem: houden ze rekening met anderen? Wordt er samengewerkt? Zoals gezegd, gaan wij zelf niet met acties concurreren, maar juist proberen iedereen te versterken door gratis ruimte op ons platform aan te bieden. En dat er dan dingen mis kunnen gaan? Ongetwijfeld. Maar zo is het leven.'
DDB: Hoe gaan jullie het portaal verder bekendmaken?
De Hond: 'Vanaf 10 mei zullen we ons logo en de website op zoveel mogelijk manieren onder de aandacht gaan brengen, zowel in de (sociale) media als in het land. We worden daarbij geholpen door een vijftigtal bekende, maar vooral relevante, Nederlanders onderwie Adjiedj Bakas, Pieter van den Hoogenband, Bart Combee, Steven van Eijck, Freek de Jonge, Jeroen Smit, Prem Radhakishun, Jan Marijnissen, Maurice de Hond, Funda Müjde, Ronald van den Hoff, Rachelle Eerhart, Gijs de Vries en Adelheid Roosen, allen met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Een aantal van hen rijdt van van 10 tot 13 mei mee met de Wij Samen voor Elkaar bustour, om Nederlanders in het zonnetje te zetten die zich op een bijzondere manier hebben ingespannen voor een betere maatschappij.'
DDB: Welke koepels en bedrijven hebben zich vooralsnog aangesloten naast de al eerdergenoemde portals?
Huibregtsen: 'De sportbonden de KNVB, KNHB, KNLTB en KNGU, de Consumentenbond en de bedrijven FrieslandCampina, NUON, Capgemini en NS. In de wereld van filantropie zijn we blij dat De Dikke Blauwe ons initiatief als mediapartner verder bekend wil maken, maar ook hebben we de support van Steven van Eijck met zijn Maatschappelijke Alliantie en van goede doelen als De Zonnebloem, Hartstichting en Rode Kruis.’
DDB: Niet bang dat dit initiatief in schone stilte zal sterven?
Huibregtsen: 'De burger moet zijn eigen verantwoordelijkheid weer terugpakken: we hebben onze beschaving gedelegeerd aan de overheid. We zijn niets meer, maar ook helemaal niets minder, dan het platform waar iedereen op kan gaan staan die iets voor de samenleving wil doen. Mijn persoonlijke en enige ambitie is een aantal basale waarden terug te brengen in de samenleving en daar iedereen het zijne te laten doen.'
►Beluister het item over WijSamenVoorElkaar op Radio1: klik hier
Huibregtsen: 'Dat klopt. De reden daarvoor is dat we dat ook niet kunnen. Claim je dat, dan word je direct in een hokje gezet.'
De Hond: 'Ook voorkomen we zo concurrentie met onze eigen samenwerkingspartners. Die willen we juist in hun kracht zetten. Dat is de reden dat het ons gelukt is alle nationale websites te laten participeren. Alle initiatieven worden onder een gemeenschappelijk logo gepresenteerd: het &-teken. Het symbool voor 'samen', als in samenleving en samenwerking. Als je dat logo ziet, dan weet je, 'hier maken mensen onze samenleving een beetje mooier'.’
DDB: Onze civil society vertoont een enorme fragmentatie. Bij al die vele, ongetwijfeld geweldige burgerinitiatieven, blijft natuurlijk wel de vraag 'wie heeft de regie'?
Huibregtsen: 'Samenwerken kun je op vele niveaus. En ja, daar zit een zekere natuurlijke chaos in, maar de toekomst is chaos en die kun je alleen maar besturen met innerlijke beschaving en eenvoud. Een van onze opgaven is al die initiatieven te toetsen aan een basaal waardesysteem: houden ze rekening met anderen? Wordt er samengewerkt? Zoals gezegd, gaan wij zelf niet met acties concurreren, maar juist proberen iedereen te versterken door gratis ruimte op ons platform aan te bieden. En dat er dan dingen mis kunnen gaan? Ongetwijfeld. Maar zo is het leven.'
DDB: Hoe gaan jullie het portaal verder bekendmaken?
De Hond: 'Vanaf 10 mei zullen we ons logo en de website op zoveel mogelijk manieren onder de aandacht gaan brengen, zowel in de (sociale) media als in het land. We worden daarbij geholpen door een vijftigtal bekende, maar vooral relevante, Nederlanders onderwie Adjiedj Bakas, Pieter van den Hoogenband, Bart Combee, Steven van Eijck, Freek de Jonge, Jeroen Smit, Prem Radhakishun, Jan Marijnissen, Maurice de Hond, Funda Müjde, Ronald van den Hoff, Rachelle Eerhart, Gijs de Vries en Adelheid Roosen, allen met een grote maatschappelijke betrokkenheid. Een aantal van hen rijdt van van 10 tot 13 mei mee met de Wij Samen voor Elkaar bustour, om Nederlanders in het zonnetje te zetten die zich op een bijzondere manier hebben ingespannen voor een betere maatschappij.'
DDB: Welke koepels en bedrijven hebben zich vooralsnog aangesloten naast de al eerdergenoemde portals?
Huibregtsen: 'De sportbonden de KNVB, KNHB, KNLTB en KNGU, de Consumentenbond en de bedrijven FrieslandCampina, NUON, Capgemini en NS. In de wereld van filantropie zijn we blij dat De Dikke Blauwe ons initiatief als mediapartner verder bekend wil maken, maar ook hebben we de support van Steven van Eijck met zijn Maatschappelijke Alliantie en van goede doelen als De Zonnebloem, Hartstichting en Rode Kruis.’
DDB: Niet bang dat dit initiatief in schone stilte zal sterven?
Huibregtsen: 'De burger moet zijn eigen verantwoordelijkheid weer terugpakken: we hebben onze beschaving gedelegeerd aan de overheid. We zijn niets meer, maar ook helemaal niets minder, dan het platform waar iedereen op kan gaan staan die iets voor de samenleving wil doen. Mijn persoonlijke en enige ambitie is een aantal basale waarden terug te brengen in de samenleving en daar iedereen het zijne te laten doen.'
►Beluister het item over WijSamenVoorElkaar op Radio1: klik hier
Opiniepeiling
Maurice de Hond deed via Peil.nl onderzoek naar draagvlak onder de Nederlandse bevolking voor WijSamenVoorElkaar. De belangrijkste uitkomsten zijn:(Bron: Wij Samen Voor Elkaar)
- 66% denkt dat hij/zij zelf een bijdrage kan leveren aan een betere samenleving.
- 62% is als individu hier op de een of andere manier mee bezig.
- 32% maakt deel uit van een vereniging of een groep mensen die met activiteiten bezig zijn om de maatschappij te verbeteren/te versterken.
- 50% zou graag met andere buurtgenoten acties ondernemen om de eigen buurt te verbeteren.
- 77% geeft aan bereid boodschappen mee te nemen voor minder mobiele buurtgenoten.
- 62% geeft aan de buurtbarbecue te zullen bijwonen als die gehouden zou worden.