Agenda
Bart Romijn herkende dit probleem, maar had ook een helder advies: ‘Begin gewoon met experimenteren, maar dat hoef je niet in je eentje te doen. Sluit je aan bij bestaande initiatieven en probeer van elkaar te leren.’
Michael Rutgers viel hem hierin bij: ‘Blockchain is uitstek een samen-ding. Ik vermoed dat wij over vier jaar zullen zeggen: waar deden we in 2018 eigenlijk zo moeilijk over? Je hoeft echt niet een technische pionier te zijn. Natuurlijk zal dit onderwerp niet door iedereen in je organisatie omarmd worden. Dat zijn de ‘ja-maar-mensen’, mobiliseer die paar ‘ja-en-mensen’ en laat ze in een innovatie-hub lekker experimenteren. Begin vervolgens met het laaghangend fruit, zoals het terugdringen van administratieve handelingen door allerlei mensen die nu handmatig vinkjes zetten.’
Romijn: ‘Ook wij vinden niet het wiel opnieuw uit. We kijken naar oplossingen binnen bestaande kennisgroepen. Je hoeft echt niet alles in huis te doen. Zoek slimme allianties, ook om de kosten laag te houden.’ Die handschoen van samenwerking werd al direct opgepakt door enkele deelnemers die opriepen tot aansluiting bij reeds lopende initiatieven, zoals de werkgroep Blockchain van de Impact Challenge.
Hij demonstreerde in zijn korte presentatie hoe moeilijk het is om ‘los te denken’ van de huidige paradigma’s die worden bepaald door trusted third party’s en monetaire waarde. De verwarring was bijna voelbaar in de zaal toen Onnasch vertelde over de pogingen van Deedmob om door middel van blockchain de maatschappelijke waarde van vrijwilligerswerk op een andere manier tot uitdrukking te brengen dan de gebruikelijke monetaire. Het misverstand ontstond door het begrip ‘impact coin’ en ‘impact meten’ dat Deedmob gebruikt in de ontwikkelingsfase. Het toekennen van impactcoins aan bepaald type vrijwilligerswerk of vrijwilligerscompetenties kan suggereren dat het aantal coins iets zegt over de daadwerkelijke impact zelf. Dat is echter niet het geval, zoals Romijn terecht vaststelde. Het is - althans in dit stadium - niet meer dan een uitdrukking van ‘validators’ binnen de blockchain. De hoeveelheid toegekende impact coins is derhalve geen inwisselbare monetaire waarde, maar nieuwe, gedistribueerde waardetoekenning voor maatschappelijke impact. De blockchain reguleert dus in feite waar de meeste maatschappelijke waarde valt.
Voor de meeste deelnemers was de bijeenkomst een eerste of vervolgstap in een verkenning van een geheel nieuw terrein en het begin van inzicht in de potentieel disruptieve aspecten van blockchain voor de huidige wijze waarop maatschappelijke organisaties georganiseerd zijn, hun draagvlak verwerven en hun doelstellingen proberen te bereiken. Het is een cliché om te stellen dat dit slechts het begin is van een innovatiegolf. Maar clichés zijn vaak wel waar.
►Wilt u een snelle en begrijpelijke introductie op ‘Bitcoin & Blockchain’? Ga dan naar onze shop voor het gelijknamige boek van technologie-journalist Herbert Blankesteijn: klik hier.
►Meer informatie over Deedmob: klik hier
*Lees binnenkort op deze website het uitgebreide interview dat ik had met mede-oprichter Boudewijn Wijnands van Deedmob
Lenthe-seminar: kennishonger naar blockchain is nauwelijks te stillen
27 juni 2018
Nieuws | Edwin Venema | Agenda
Niet zelf het wiel uitvinden. Meer samenwerken. Starten met experimenteren. En niet blijven hangen in de techniek, maar juist op zoek gaan naar toepassingen die voor jouw organisatie echt van toegevoegde waarde zijn. Dat waren in het kort de conclusies van de deelnemers aan het Lenthe-seminar ‘Bitcoin & Blockchain’ dat gisteren werd gehouden in Nijkerk. Meer dan honderd vertegenwoordigers van allerlei organisaties in en rond de filantropie, van directeur tot stagiaire, waren vol kennishonger op de door technologie-journalist Herbert Blankesteijn geleide bijeenkomst afgekomen.
We gaan niet over geld, maar over impact
En zo spitste het seminar zich vooral toe op blockchain, die volgens velen de werkelijke gamechanger kan worden in tegenstelling tot de belangrijkste cryptocurrency van dit moment: de bitcoin zelf. Op de vraag van Blankesteijn of deze digitale munt een belangrijke rol gaat spelen, antwoordde Rutgers: ‘Een wallet installeren op de site en dan de donatieknop van euro veranderen in bitcoin is geen probleem, maar wie hebben die bitcoins? Niet mijn traditionele draagvlak. Het gaat hier over hele andere doelgroepen: om die te kunnen bereiken hebben wij hele andere vormen van marketing nodig. Toepassingen van blockchain vind ik daarom veel interessanter voor ons draagvlak en het bereiken van onze missie. Dus investeer ik daar veel liever in, dan in nieuwe marketingtechnieken. Vooral omdat ik vind dat wij ultimo niet over geld gaan, maar over impact.’Begin gewoon met experimenteren
Maar hoe kom je er nou achter of en welke toepassingen van blockchain voor jouw organisatie relevant zijn? Panellid Roy Cremers, directeur van het grootste crowdfundingplatform voor cultuur voordekunst: ‘Blockchain zou het voor gevers-investeerders een stuk inzichtelijker kunnen maken. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze vraag nog niet uit mijn achterban komt en ik in een kleine organisatie worstel met investerings- en implementatieekosten.’Bart Romijn herkende dit probleem, maar had ook een helder advies: ‘Begin gewoon met experimenteren, maar dat hoef je niet in je eentje te doen. Sluit je aan bij bestaande initiatieven en probeer van elkaar te leren.’
Michael Rutgers viel hem hierin bij: ‘Blockchain is uitstek een samen-ding. Ik vermoed dat wij over vier jaar zullen zeggen: waar deden we in 2018 eigenlijk zo moeilijk over? Je hoeft echt niet een technische pionier te zijn. Natuurlijk zal dit onderwerp niet door iedereen in je organisatie omarmd worden. Dat zijn de ‘ja-maar-mensen’, mobiliseer die paar ‘ja-en-mensen’ en laat ze in een innovatie-hub lekker experimenteren. Begin vervolgens met het laaghangend fruit, zoals het terugdringen van administratieve handelingen door allerlei mensen die nu handmatig vinkjes zetten.’
Romijn: ‘Ook wij vinden niet het wiel opnieuw uit. We kijken naar oplossingen binnen bestaande kennisgroepen. Je hoeft echt niet alles in huis te doen. Zoek slimme allianties, ook om de kosten laag te houden.’ Die handschoen van samenwerking werd al direct opgepakt door enkele deelnemers die opriepen tot aansluiting bij reeds lopende initiatieven, zoals de werkgroep Blockchain van de Impact Challenge.
Loslaten van de monetaire waardebepaling
Net als Rutgers waarschuwde Romijn nadrukkelijk voor een te technocratische aanpak: ‘Het gaat om de toepassingen. Blockchain is een middel. Overigens geen middel dat impact meet.’ Die laatste opmerking was een reactie op de bijdrage van Tycho Onnasch. Deze 22-jarige (!) mede-oprichter van Deedmob*, een nieuw online platform voor vrijwilligers, voorvoelde in zijn introductie wel een ‘generatie-dingetje’ en karakteriseerde niet zonder humor blockchain als ‘de combinatie van alles wat je niet weet van computers en geld.’Hij demonstreerde in zijn korte presentatie hoe moeilijk het is om ‘los te denken’ van de huidige paradigma’s die worden bepaald door trusted third party’s en monetaire waarde. De verwarring was bijna voelbaar in de zaal toen Onnasch vertelde over de pogingen van Deedmob om door middel van blockchain de maatschappelijke waarde van vrijwilligerswerk op een andere manier tot uitdrukking te brengen dan de gebruikelijke monetaire. Het misverstand ontstond door het begrip ‘impact coin’ en ‘impact meten’ dat Deedmob gebruikt in de ontwikkelingsfase. Het toekennen van impactcoins aan bepaald type vrijwilligerswerk of vrijwilligerscompetenties kan suggereren dat het aantal coins iets zegt over de daadwerkelijke impact zelf. Dat is echter niet het geval, zoals Romijn terecht vaststelde. Het is - althans in dit stadium - niet meer dan een uitdrukking van ‘validators’ binnen de blockchain. De hoeveelheid toegekende impact coins is derhalve geen inwisselbare monetaire waarde, maar nieuwe, gedistribueerde waardetoekenning voor maatschappelijke impact. De blockchain reguleert dus in feite waar de meeste maatschappelijke waarde valt.
Datamanagement is de sleutel
Bij de terugkoppeling van de tien lunchtafels, waar de deelnemers zich opvallend fanatiek en geanimeerd bogen over een aantal stellingen en vragen, werd duidelijk dat een separate 'Bitcoin & Blockchain Officer' binnen maatschappelijke organisaties niet zo voor de hand ligt. Bijna iedereen was het erover eens dat blockchain meer een onderdeel zou moeten zijn van een Innovatie- of Data-portefeuille: 'datamanagement is de sleutel'.Voor de meeste deelnemers was de bijeenkomst een eerste of vervolgstap in een verkenning van een geheel nieuw terrein en het begin van inzicht in de potentieel disruptieve aspecten van blockchain voor de huidige wijze waarop maatschappelijke organisaties georganiseerd zijn, hun draagvlak verwerven en hun doelstellingen proberen te bereiken. Het is een cliché om te stellen dat dit slechts het begin is van een innovatiegolf. Maar clichés zijn vaak wel waar.
►Wilt u een snelle en begrijpelijke introductie op ‘Bitcoin & Blockchain’? Ga dan naar onze shop voor het gelijknamige boek van technologie-journalist Herbert Blankesteijn: klik hier.
►Meer informatie over Deedmob: klik hier
*Lees binnenkort op deze website het uitgebreide interview dat ik had met mede-oprichter Boudewijn Wijnands van Deedmob