Homies Foundation is een nieuw platform dat vriendengroepen aan daklozen koppelt om hun leven een positieve richting uit te duwen. Samen met initiatiefnemer Steven Borghouts en collega’s Koike Hess en Ivvy Chloe is Thomas Lammers nu bezig met de oprichting van de foundation, die voortkomt uit een succesvol burgerinitiatief, vaste vorm te geven. Geheel millenial-proof.
Van burgerinitiatief naar maatschappelijke organisatie. Welke weg hebben jullie afgelegd?
Thomas: ‘Het begon allemaal met de fotografie van Steven, de initiatiefnemer van Homies. Hij speelde al langer met het idee om de problematiek van daklozen zichtbaarder te maken door middel van fotografie en maakte foto’s van daklozen op straat. Tijdens het fotograferen kwam hij in gesprek met de daklozen en deelde hun verhalen op zijn Instagram pagina. Toevallig heb ik zelf ook een grote liefde voor fotografie en speelde ik met exact hetzelfde idee als Steven, terwijl we elkaar helemaal niet kenden. Door onze gedeelde interesse kwam ik bij zijn foto’s terecht en heb ik hem benaderd. In de tussentijd ontmoette Steven Daniel Invancevic, de eerste dakloze die we geholpen hebben. Steven wilde hem helpen door een netwerk rondom hem op te bouwen en dacht aan mij. Samen met achttien anderen hebben we Daniel een jaar geholpen om zijn leven weer op de rit te krijgen. Dat ging zo goed dat het ons mooi leek om dit ook voor anderen te gaan faciliteren. Dat leidde tot de oprichting van de Homies Foundation.’
Steven Borghouts en Sander Schimmelpenninck fietsten voor Homies Foundation naar Lapland.
Een vrijwilligersorganisatie die drijft op de kracht van samenwerking.
‘Precies. We merken dat er veel animo is, we hebben inmiddels zo’n 200 aanmeldingen binnen van mensen die willen helpen. Het platform moet het uiteindelijk technisch mogelijk maken om deze mensen te matchen aan een dakloze. Daarvoor is het belangrijk dat er een goede intake plaatsvindt om te bepalen wat de hulpvraag precies is en welke expertises daarvoor nodig zijn. Dat begint natuurlijk bij een netwerk van liefde en persoonlijke betrokkenheid. Met de steun van de groep Homies wordt er gezorgd voor een dak boven het hoofd, goede gezondheid en een baan, waardoor de dakloze uiteindelijk weer zelfstandig kan leven. Enerzijds zijn we nu dus bezig met de werving van vrijwilligers en anderzijds met de werving van donateurs. We zijn zelf ook allemaal vrijwilligers en willen dat 100% van de donaties rechtstreeks naar de hulp voor daklozen gaat.’
Goede doelen
Homies Foundation: van burgerinitiatief naar maatschappelijke organisatie
Er bestaan al vele organisaties die daklozen ondersteunen en opvangen. Waarom zijn jullie zelf aan de slag gegaan?
‘Wat je vaak ziet bij instanties is dat er een vrij grote groep daklozen gekoppeld is aan één of twee vrijwilligers. Bovendien is het aantal daklozen in Nederland sinds 2009 verdubbeld naar zo’n veertigduizend. Tijdens het verzamelen van een netwerk om Daniel heen merkten we dat het vrij makkelijk voor ons was om een groep van met name jonge mensen bij elkaar te vinden, die zich voor hem wilde inzetten. Die twintig mensen hadden we zo gevonden. Sterker nog: naar mijn idee hadden het er wel zestig kunnen zijn. We hielpen dus met twintig mensen één dakloze, in plaats van andersom. We geloven dat de impact van de hulp die je biedt groter kan zijn als je die over een groep verdeeld. Binnen de groep bevinden zich allerlei verschillende personen met diverse expertises. De ene is misschien psycholoog, de ander kan helpen op het gebied van huisvesting. Op deze manier kunnen we de huidige instanties waardevol ondersteunen.’
‘Als mens kunnen wij veel van elkaar leren als we met elkaar in gesprek gaan. Hoe groter de verschillen, hoe meer er te leren valt. Als organisatie leren wij veel van elkaar.’ – Koike Hess (secretaris)
Over Randstad gesproken; de vrijwilligers die zich aanmelden zijn allemaal millenials wonend in de Randstad?
‘We richten ons inderdaad op jongeren tot ongeveer 35 jaar. Maar ouderen mogen ook meedoen, hoor.’
Steven Borghouts en Sander Schimmelpenninck fietsten voor Homies Foundation naar Lapland.
Hoe bereiken jullie die jonge generatie? Dat is iets waar klassieke goede doelen vaak moeite mee hebben.
‘Als je millenials wil bereiken moet je content boeiend zijn en het delen van je verhaal in eerste instantie niet te veel tijd in beslag nemen. Bovendien denken we dat millenials echt willen weten waar hun euro naartoe gaat en het liefst ook invloed willen hebben op waar hun euro naartoe gaat. Daarom streven we ernaar om 100% transparant te zijn over onze activiteiten en delen exact hoeveel donaties er zijn binnen gekomen en hoeveel donateurs zich hebben aangemeld. We willen inzichtelijk maken hoeveel geld er waar terecht komt. Ik denk dat millenials sneller bereid zijn om te doneren als ze weten dat het geld nuttig besteed wordt. Zo posten we de hele tijd stories op Instagram, waar we ook verhalen delen van mensen die zich inzetten als Homie. Die verhalen zijn laagdrempelig doordat ze op een grappige en toegankelijke manier worden geschreven. Dat inspireert en werkt positief: in twee weken hebben we zo 1000 volgers erbij gekregen.’
‘Wat je vaak ziet bij instanties is dat er een vrij grote groep daklozen gekoppeld is aan één of twee vrijwilligers. Bovendien is het aantal daklozen in Nederland sinds 2009 verdubbeld naar zo’n veertigduizend. Tijdens het verzamelen van een netwerk om Daniel heen merkten we dat het vrij makkelijk voor ons was om een groep van met name jonge mensen bij elkaar te vinden, die zich voor hem wilde inzetten. Die twintig mensen hadden we zo gevonden. Sterker nog: naar mijn idee hadden het er wel zestig kunnen zijn. We hielpen dus met twintig mensen één dakloze, in plaats van andersom. We geloven dat de impact van de hulp die je biedt groter kan zijn als je die over een groep verdeeld. Binnen de groep bevinden zich allerlei verschillende personen met diverse expertises. De ene is misschien psycholoog, de ander kan helpen op het gebied van huisvesting. Op deze manier kunnen we de huidige instanties waardevol ondersteunen.’
‘Als mens kunnen wij veel van elkaar leren als we met elkaar in gesprek gaan. Hoe groter de verschillen, hoe meer er te leren valt. Als organisatie leren wij veel van elkaar.’ – Koike Hess (secretaris)
Over Randstad gesproken; de vrijwilligers die zich aanmelden zijn allemaal millenials wonend in de Randstad?
‘We richten ons inderdaad op jongeren tot ongeveer 35 jaar. Maar ouderen mogen ook meedoen, hoor.’
Steven Borghouts en Sander Schimmelpenninck fietsten voor Homies Foundation naar Lapland.
Hoe bereiken jullie die jonge generatie? Dat is iets waar klassieke goede doelen vaak moeite mee hebben.
‘Als je millenials wil bereiken moet je content boeiend zijn en het delen van je verhaal in eerste instantie niet te veel tijd in beslag nemen. Bovendien denken we dat millenials echt willen weten waar hun euro naartoe gaat en het liefst ook invloed willen hebben op waar hun euro naartoe gaat. Daarom streven we ernaar om 100% transparant te zijn over onze activiteiten en delen exact hoeveel donaties er zijn binnen gekomen en hoeveel donateurs zich hebben aangemeld. We willen inzichtelijk maken hoeveel geld er waar terecht komt. Ik denk dat millenials sneller bereid zijn om te doneren als ze weten dat het geld nuttig besteed wordt. Zo posten we de hele tijd stories op Instagram, waar we ook verhalen delen van mensen die zich inzetten als Homie. Die verhalen zijn laagdrempelig doordat ze op een grappige en toegankelijke manier worden geschreven. Dat inspireert en werkt positief: in twee weken hebben we zo 1000 volgers erbij gekregen.’
Maar de aandacht van de millenial is soms net zo snel weg als dat die gekomen is. Hoe houden jullie die op langere termijn vast?
‘Als je wordt gekoppeld aan een dakloze is dat een commitment van tenminste één jaar. Dat is de minimale tijd die nodig is en de expertise van De Regenbooggroep ondersteund dat. Twee maanden heeft geen zin, daarin kun je niet veel bereiken. Echt herstel kost tijd. Maar omdat je je met meerdere mensen inzet voor een dakloze is de belasting op individueel niveau niet zo hoog. Als je het in je eentje zou moeten doen is de impact op je eigen leven veel te groot; dat hou je niet vol. Als het goed is worden de Homies straks zo dicht op de daklozen zelf ingezet dat het zien van de voortgang ze gemotiveerd houdt. De persoonlijke betrokkenheid is daarbij van groot belang.’
‘Ik wil mij graag inzetten voor mensen die weer terug in de maatschappij willen, maar het gewoonweg niet alleen kunnen en onze hulp hard nodig hebben.’ – Ivvy Chloe (branding)
Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie donateurs betrokken blijven?
‘Dat doen we met name door middel van de inzet van verschillende thema’s op onze sociale media kanalen, we proberen de donateurs zoveel mogelijk te betrekken. Waarom blijft iemand onze kanalen volgen? Kunnen we onze content bijvoorbeeld interessant houden door middel van fotografie? We hopen een community te scheppen; zo organiseren we bijvoorbeeld een expositie met het werk van Daniel, waarbij we onze volgers bijvoorbeeld ook uitnodigen. Zo kunnen ze direct in contact komen met wat we doen.’
Wat maakt dat jullie je specifiek richten op de hulp aan daklozen?
‘De eerste indruk die men van een dakloze heeft is vaak ‘die is dronken of een junkie en heeft z’n eigen leven verpest’. Maar als je langer in gesprek gaat merk je dat er vaak een dunne lijn is tussen wel of niet slagen in het leven. En dan met name slagen in de ogen van anderen. Vaak raakt iemand dakloos door een aaneenschakeling van dingen die niet goed gingen. Ik raakte bijvoorbeeld een keer in gesprek met een man in het Westerpark, die eerst zijn baan, toen zijn vrouw, toen zijn huis en zijn alimentatie voor zijn kinderen kwijtraakte. Hij was totaal verdwaald in de wereld van instanties en wist niet meer waar hij terecht kon. Hij schaamde zich zo voor hoe slecht de dingen in zijn leven waren gegaan, dat raakte me. Het verbaasde me dat zo’n nette man, die de dingen misschien niet heel handig heeft aangepakt, alles kwijt is geraakt.’
Bedoel je daarmee te zeggen dat het iedereen kan overkomen?
‘Het is een dunne lijn, zeker nu. Het aantal economische daklozen is enorm gestegen en wordt alleen maar groter. Er zijn natuurlijk dingen mis gegaan in het leven van een dakloze of diegene heeft misschien verkeerde keuzes gemaakt. Maar die keuzes hebben net iets erger uitgepakt dan bij jou of bij mij, want wij hebben natuurlijk ook weleens dingen niet handig aangepakt. Alleen heeft dat misschien minder drastische gevolgen gehad. Dat is denk ik ook waar we met Homies op willen focussen: niet te snel oordelen over de keuze van iemand. We proberen om empathie te hebben en om diegene te helpen weer een fijn leven te leiden.’
Tot slot; wat als geen vriendengroep hebt van twintig vrienden, maar je wel wilt helpen?
‘Dan ben je zeker welkom. We willen uiteindelijk ook vreemden aan elkaar koppelen. Dat zijn dingen die we onderweg moeten uitvogelen. We zijn echt nog in de onderzoekende fase, daar willen we ook eerlijk over zijn in onze communicatie. We willen open zijn over waar we staan in het proces. Nogmaals: transparantie. Als we drie weken niks van ons hebben laten horen en het aantal aanmeldingen stagneert, is de millenial dusdanig kritisch dat die afhaakt. En dat willen we natuurlijk niet.’
Lees ook: Ex-quote-500-sander-schimmelpenninck-fietst-3000-km-voor-goed-doel
Meer lezen over Homies Foundation kan hier.
‘Als je wordt gekoppeld aan een dakloze is dat een commitment van tenminste één jaar. Dat is de minimale tijd die nodig is en de expertise van De Regenbooggroep ondersteund dat. Twee maanden heeft geen zin, daarin kun je niet veel bereiken. Echt herstel kost tijd. Maar omdat je je met meerdere mensen inzet voor een dakloze is de belasting op individueel niveau niet zo hoog. Als je het in je eentje zou moeten doen is de impact op je eigen leven veel te groot; dat hou je niet vol. Als het goed is worden de Homies straks zo dicht op de daklozen zelf ingezet dat het zien van de voortgang ze gemotiveerd houdt. De persoonlijke betrokkenheid is daarbij van groot belang.’
‘Ik wil mij graag inzetten voor mensen die weer terug in de maatschappij willen, maar het gewoonweg niet alleen kunnen en onze hulp hard nodig hebben.’ – Ivvy Chloe (branding)
Hoe zorgen jullie ervoor dat jullie donateurs betrokken blijven?
‘Dat doen we met name door middel van de inzet van verschillende thema’s op onze sociale media kanalen, we proberen de donateurs zoveel mogelijk te betrekken. Waarom blijft iemand onze kanalen volgen? Kunnen we onze content bijvoorbeeld interessant houden door middel van fotografie? We hopen een community te scheppen; zo organiseren we bijvoorbeeld een expositie met het werk van Daniel, waarbij we onze volgers bijvoorbeeld ook uitnodigen. Zo kunnen ze direct in contact komen met wat we doen.’
Wat maakt dat jullie je specifiek richten op de hulp aan daklozen?
‘De eerste indruk die men van een dakloze heeft is vaak ‘die is dronken of een junkie en heeft z’n eigen leven verpest’. Maar als je langer in gesprek gaat merk je dat er vaak een dunne lijn is tussen wel of niet slagen in het leven. En dan met name slagen in de ogen van anderen. Vaak raakt iemand dakloos door een aaneenschakeling van dingen die niet goed gingen. Ik raakte bijvoorbeeld een keer in gesprek met een man in het Westerpark, die eerst zijn baan, toen zijn vrouw, toen zijn huis en zijn alimentatie voor zijn kinderen kwijtraakte. Hij was totaal verdwaald in de wereld van instanties en wist niet meer waar hij terecht kon. Hij schaamde zich zo voor hoe slecht de dingen in zijn leven waren gegaan, dat raakte me. Het verbaasde me dat zo’n nette man, die de dingen misschien niet heel handig heeft aangepakt, alles kwijt is geraakt.’
Bedoel je daarmee te zeggen dat het iedereen kan overkomen?
‘Het is een dunne lijn, zeker nu. Het aantal economische daklozen is enorm gestegen en wordt alleen maar groter. Er zijn natuurlijk dingen mis gegaan in het leven van een dakloze of diegene heeft misschien verkeerde keuzes gemaakt. Maar die keuzes hebben net iets erger uitgepakt dan bij jou of bij mij, want wij hebben natuurlijk ook weleens dingen niet handig aangepakt. Alleen heeft dat misschien minder drastische gevolgen gehad. Dat is denk ik ook waar we met Homies op willen focussen: niet te snel oordelen over de keuze van iemand. We proberen om empathie te hebben en om diegene te helpen weer een fijn leven te leiden.’
Tot slot; wat als geen vriendengroep hebt van twintig vrienden, maar je wel wilt helpen?
‘Dan ben je zeker welkom. We willen uiteindelijk ook vreemden aan elkaar koppelen. Dat zijn dingen die we onderweg moeten uitvogelen. We zijn echt nog in de onderzoekende fase, daar willen we ook eerlijk over zijn in onze communicatie. We willen open zijn over waar we staan in het proces. Nogmaals: transparantie. Als we drie weken niks van ons hebben laten horen en het aantal aanmeldingen stagneert, is de millenial dusdanig kritisch dat die afhaakt. En dat willen we natuurlijk niet.’
Lees ook: Ex-quote-500-sander-schimmelpenninck-fietst-3000-km-voor-goed-doel
Meer lezen over Homies Foundation kan hier.