![](/assets/upload/images/46/20160103120302_listen.jpg)
Beluister de gehele uitzending: klik hier
Oud-VFI-voorzitter Joop Daalmeijer liet er in de discussie geen enkele twijfel over bestaan dat de stortvloed aan negatieve berichtgeving volledig te wijten is aan de goede doelen zelf: ‘Voor de volle 100 procent. Er is heel wat mis. Er wordt nu vooral veel aandacht geschonken aan kosten, maar waar het uiteindelijk om gaat is dat je helder uitlegt wat je met het geld doet. Hoe effectief is je besteding?’ Daalmeijer werd in deze visie bijgevallen door zowel Rien van Gendt (namens de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie) als Edwin Venema, die beiden graag een verschuiving in het publieke debat willen van kosten naar impact. Van Gendt: ‘Transparantie staat hoog op de agenda in een samenleving waar de overheid zich terugtrekt. Filantropie wordt belangrijker. En dat betekent dat ook de zichtbaarheid van de fondsen groter wordt. Transparantie is een soort mantra geworden in Den Haag. Er is heel veel aandacht. Te veel, naar mijn mening. En als het om transparantie gaat, dan zou er niet alleen naar de kostenkant, maar ook naar de uitgavenkant gekeken moeten worden.’
WKOF
Argos besteedde in haar uitzending veel tijd aan eerdere reportages over misstanden bij het Wereld Kanker Onderzoek Fonds, dat na een beroepsprocedure haar CBF-Keurmerk weer terugkreeg. Een doorn in het oog van Daalmeijer, die meent dat de regels voor het CBF-Keurmerk aangepast moeten worden om organisaties als WKOF, die in Nederland relatief weinig besteden en volgens hem niet transparant te werk gaan, uit te sluiten. Kemps: ‘WKOF heeft op basis van de beroepsprocedure op dit moment terecht het keurmerk.’ Daalmeijer: ‘Maar je kunt toch niet volhouden dat ze het keurmerk terecht hebben als ze niet kunnen aangeven wat er met het geld gebeurt in de VS?’