Er wordt veel over 'major donors gesproken', maar weinig mét. Zoveel is wel duidelijk geworden uit het sectorbrede onderzoek van DDB's nieuwe mediapartner Filantropie in Nederland (FNL). Tot de percepties die botsen met de door FLN blootgelegde realiteit , behoort deze: goede doelen 'jagen' op major donors. Dat beeld is om meerdere redenen problematisch. Wie zijn die 'major donors'? Zijn dat de 150.000 miljonairs van Nederland? Of zijn het een miljoen mensen die een gift van ten minste 1000 euro overwegen? Van een fijne motregen word je ook nat. Dan: wíe jaagt er nu eigenlijk op wíe? De idee dat major donors onverplantbare geldboompjes zijn waaraan geschud moet worden, behoeft ernstige nuancering.
De strijkstok: dat hatelijke containerbegrip voor alle 'foute kosten', hij is er...
Het recent opgerichte Consortium Impactmeting is een samenwerkingsverband van ze...
In de VS heeft de beurs een steeds grotere invloed op filantropie. En in de Amer...
Hoofdredacteur Charles Groenhuijsen interviewt voor DDB TV regelmatig leiders uit onze civil society...
Het gebeurt onder het radarscherm: er is een nieuwe supermarktketen in ons land. Vijf maanden geleden startte Picnic in Amersfoort. In die korte tijd wist Picnic 10% van de markt te veroveren (zo’n 7.000 klanten). Waarmee? Met een App waarmee je boodschappen kunt bestellen, een uitgekiend logistiek proces (waardoor de garantie wordt gegeven dat je de laagste prijs van Nederland betaald) en een gratis (!) bezorgdienst met hippe, elektrische karretjes (duurzaam!). In Tweels Tweak spreekt niet alleen een tevreden klant – maar ook iemand die het mechanisme erachter volgt. Want wat gebeurt hier nu eigenlijk? Een intelligente combinatie van hightech, ondernemerschap en persoonlijke aandacht (het doet natuurlijk in veel opzichten denken aan de SRV-man van vroeger). Het is eigenlijk die combi, dat ontwerp, die veel startups succesvol maakt. Lees verder >>>