In Sprout van juli 2018 las ik tijdens mijn vakantie de vijf tips om een sociaal ondernemer te worden: 1. Heb je product en prijs op orde; 2. Verwoord je missie duidelijk; 3. Kies je werknemers zorgvuldig; 4. Betrek je achterban en 5. Maak van samenwerken een prioriteit. Dat klinkt goed en lekker duidelijk. Vooral lijkt het mij prettig dat je voor een sociale onderneming blijkbaar geen kennis hoeft te hebben van het sociale probleem. Dat scheelt weer tijd… De sociale sector wordt steeds minder bevolkt door personen met een sociale achtergrond en ik vind dat zorgwekkend.
De inzet van cultuur voor maatschappelijke verandering vraagt om een deugdelijk evaluatiebeleid. Maa...
Vorig jaar gaven we bij Stichting Lenthe een boekje uit: ‘Maar we doen toch heel erg ons best?’. Het...
Eind augustus publiceerde The New Yorker het artikel ‘Gospels of Giving for the New Gilded Age’. In...
Ik ga weer even een stinkeitje uit de goede doelenmarketing voor u pellen. Om geld op te halen voor de goede zaak willen de doelen nog wel eens, hoe zal ik het lief zeggen, een tikkie overdrijven. Ik noem dat het Calgon-principe. Het opschalen van klein en lokaal ongemak naar intergalactische proporties wordt door veel goede doelen naadloos gekopieerd. Een bewezen succesvol recept van rampenmarketing is het urgent agenderen van tot nu toe onbekend onheil. Het zijn één-minuut-voor-twaalf catastrofes die inspelen op de angst van de donateur. Ik geef u een viertal angstpoepbevorderende voorbeelden uit mijn directe omgeving.
We meldden het al eerder: de deelnemers aan Civil Power komen uit alle delen van de sector. Een ding...
Precies tien jaar na de geboorte van blockchain en bitcoin ziet een nieuw contentplatform het levens...