Hoe kom je als goed doel op een goede manier in het nieuws? AD-hoofdredacteur Hans Nijenhuis gaf in De Balie tijdens een College Tour georganisaeerd door Partos en Goede Doelen Nederland afgelopen dinsdag college: 'Lever maatwerk en houd het exclusief!' Over de do's en dont's en het belang van online media.
Presentator Ralf Bodelier, journalist en campagneleider van World’s Best News en nummer 88 in de Top100 invloedrijkste personen van DDB, omschreef het probleem waar veel goede doelen mee worstelen: je hebt een postitief verhaal, maar toch lukt het je niet hiervoor 'de media' te interesseren.
Hans Nijenhuis, sinds mei 2016 hoofdredacteur van het AD, hield zijn publiek van voornamelijk communicatieprofessionals een reeks do's en don'ts voor, verpakt in kruidige anekdotes. Enkele van zijn belangrijkste aanbevelingen:
1. maak je verhaal persoonlijk: mensen identificeren zich met mensen, niet met abstracte concepten, statistieken;
2. probeer op de een of andere manier een link te leggen met Nederland; te ver weg van het eigen bed slaat minder aan;
3. goede contacten met de pers, relaties en netwerken zijn essentieel: de kranten staan vol 'gegund nieuws';
4. bied je nieuws exclusief bij een journalist of medium aan: leuren bij alle media met hetzelfde nieuws heeft aanmerkelijk minder kans van slagen;
5. overschat niet het belang van 'de krant': social media zijn tegenwoordig veel sneller, krachtiger, maar ook onvoorspelbaarder;
6. realiseer je dat een complexe boodschap zich vaak goed laat vertellen door een video
►Bron: Partos
►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.
Goede doelen