De SponsorRing is de jaarlijkse prijs voor de beste sponsorcases in Nederland. Er werden in totaal twintig gouden, zilveren en bronzen SponsorRingen uitgereikt in de categorieën Entertainment & Events, Maatschappij, Kunst & Cultuur, Sport, Gesponsorde, Smart Budget en Lang Lopende Sponsorships.
Samenwerking van Hartstichting en Philips valt in de prijzen
De Hartstichting kreeg een gouden SponsorRing voor de samenwerking met Philips. Een van de belangrijke doelen van de Hartstichting is het invoeren van de ‘6 minutenzone’. Dit is een oproepsysteem dat bestaat uit burgerhulpverleners én AED’s, dat waarschuwt in geval van een hartstilstand in hun buurt waardoor er binnen 6 minuten met behulp van een AED gestart kan worden met reanimeren. Dit verdubbelt de overlevingskans na een hartstilstand. Door de campagne en het platform BuurtAED.nl werkt de Hartstichting aan meer AED’s in de buurt. Philips sponsort de Hartstichting daarbij met financiële middelen, kennis en mankracht. Er is een stijging van de bekendheid gerealiseerd tot 57%. De AED-checker op de website is 310.744 keer geraadpleegd, waarvan 88.910 keer uniek. ‘Een prachtige, heldere sponsorcase met concrete resultaten’, meent de jury.
Natuurmonumenten en Landall Greenparks
Ook Natuurmonumenten en Landal GreenParks vielen in de prijzen. Zij hebben samen de ambitie om mensen een onvergetelijke ervaring in de natuur te geven. Het maatschappelijke probleem ‘biodiversiteit’ is via de samenwerking vertaald in een Wilde Bloemencampagne die zowel door volwassen gasten als door kinderen (via het OERR-programma van Natuurmonumenten) is omarmd. De oproep ‘Maak plaats voor wilde bloemen’ en het feit dat iedereen (zelf) kon participeren (bloemenzaadjes planten, bloembolletjes gooien) en er ook thuis mee aan de slag kon, droeg in hoge mate bij aan het succes, mede doordat de campagne op alle 56 parken van Landal in Nederland liep. Een goed geborgde maatschappelijke case met onderscheidend vermogen die een duurzame merkperceptie oplevert, aldus de jury. ‘Iedereen, in- en extern, wordt bij het project betrokken.’Een gouden sponsorRing voor ‘Tour de Tietema’ in de categorie budget
Ex-wielrenner Bas Tietema, gast en spreker tijdens Civil Power, wilde de andere kant van topsport te laten zien aan een nieuwe generatie sportfans door middel van een laagdrempelige serie op YouTube: Tour de Tietema (TDT). TDT startte tijdens de Tour de France. Kijkers konden via www.tourdetietema.nl ‘challenges’ insturen die hij dagelijks tijdens de Tour moest volbrengen. De focus lag op het amusement van de sport. ‘Een jongensboek dat met veel lef en enthousiasme is gemaakt’, vond de jury. ‘Wielrenner Bas Tietema heeft dankzij crowdfunding 12.000 euro opgehaald en daarmee op kwajongensachtige wijze voortreffelijke videocontent gemaakt op een eigen platform. Daarmee heeft hij heel slim en innovatief de aandacht getrokken van jonge mensen voor de wielersport.’Een overzicht van alle winnaars van de SponsorRingen 2019 vindt u hier.