Wereldwijde krimp voor helft goede doelen

16 september 2009
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek


AMSTELVEEN (16 september) – Wereldwijd heeft de helft van de non-profitorganisaties het afgelopen jaar zijn inkomsten uit giften en andere bronnen zien teruglopen.

 


Gemiddeld krompen de budgetten met drie procent. Tegelijkertijd heeft eenderde van deze organisaties zijn inkomsten juist zien toenemen. Dat blijkt uit onderzoek naar de effecten van de mondiale crisis, The Annual Global Fundraising Confidence Survey, dat dit jaar voor de tweede keer werd gedaan.


Minste schade in Europa

De onderzoekers ondervroegen 126 van de belangrijkste fondsenwervers in Afrika, Azië, Australië, Europa en Noord-Amerika van mei tot augustus. De grootste teruggang werd gerapporteerd in Azië (min dertien procent), Europa liep de minste schade op (min een procent). Opvallend genoeg gaf eenderde van de ondervraagde instanties aan dat hun budgetten waren gestegen; veertien procent van deze groep meldde zelfs een stijging van tien procent of meer.


Strategie winnende fondsen

De winnende fondsen blijken meer geld en moeite te stoppen in het vinden van donaties, werken harder om verwachte afnames te compenseren, zoeken actiever nieuwe inkomstenbronnen en doen dat op innovatievere manieren, en ze ontvangen grote bijdragen van donateurs die hun verantwoordelijkheid namen om een steentje bij te dragen in deze slechte tijden.


Vertrouwen bij dik vijftig procent

Van de verliezers noemde de helft oorzaken die gerelateerd zijn aan de recessie, zoals problemen om voldoende gekwalificeerde vrijwilligers te vinden. Ook gebrek aan leiderschap en geschikte strategieën om het hoofd te bieden werden genoemd. Kijkend naar de toekomst zei meer dan de helft van de respondenten vertrouwen te hebben in het komende jaar. Ze voorspelden ook dat in 2010 de klappen in drie sectoren vallen: kunst en cultuur, wetenschap en onderzoek, en mensenrechten. De sectoren die waarschijnlijk het minst te lijden krijgen, zijn de kinderdoelen, op geloof gebaseerde doelen en onderwijs.