Van eenmalig naar duurzaam
Over de toekomst zegt directeur Roy Cremers: ‘Doel is om in 2017 verder te groeien en nog meer makers en instellingen te begeleiden bij het voeren van een campagne. De focus komt hierbij te liggen op het duurzaam betrekken van publiek, ook na een campagne. In de kunstsector is relatiebeheer nog weinig ontwikkeld. Wij zien dat veel makers en instellingen na een succesvolle campagne hun donateurs lijken te vergeten, terwijl zij als betrokken publiek juist een belangrijke meerwaarde vormen van een succesvolle crowdfundingcampagne’.Naamsbekendheid
In 2017 zet voordekunst actiever in op het vergroten van de naamsbekendheid bij zowel makers als donateurs. Het platform investeert het komend jaar in marketing en communicatie en ontwikkelt een aantal extra begeleidingstrajecten om makers en instellingen nog beter in te laten zien wat er kracht is van een goede relatie met je achterban. Door makers handvatten te bieden, verwacht voordekunst meer betrokkenheid bij een breder publiek te kunnen genereren.Matchfunding
Ook wil voordekunst zelf meer donateurs aan de organisatie binden. Het gaat hierbij om particuliere donateurs, maar ook om bedrijven en fondsen, bijvoorbeeld als matchfundingspartner. In 2016 werd er door verschillende partners ruim een kwart miljoen euro bijgedragen aan projecten. De matchfundingspartners waren: Amsterdams Fonds voor de Kunst, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Fonds 1818, Bankgiro Loterijfonds, De Coöperatie, Provincie Limburg en Provincie Gelderland. Daarnaast werd voordekunst in 2016 ondersteund door Mondriaan Fonds, Keunstwurk Fryslân, Kunstraad Groningen, Provincie Overijssel, Provincie Noord-Holland, ABN AMRO en The Art of Impact.♦Bron: voordekunst.nl
►Wilt u voortaan elke donderdagochtend het laatste nieuws, opinies en achtergronden over de wereld van doneren & sociaal investeren? Voor een geheel kosteloos abonnement op DDB Journaal: klik hier.