De campagne van ontwikkelingsorganisatie VSO met een foto van vluchtelingen op een boot en de tekst ‘VSO geeft ze thuis een toekomst’ heeft freelance correspondent Arne Doornebal in de pen doen klimmen. Doornebal is geschokt omdat hij het inspelen op onderbuikgevoelens vindt. ‘Steun ons, want dan komen die Afrikanen tenminste niet naar Nederland, is de boodschap. De hulpindustrie kan blijkbaar niet inzien dat het stelselmatig neerzetten van Afrikanen als zielig en onbekwaam zijn doel volledig voorbijstreeft’, aldus Doornebal.
Doornebal schrijft: ‘Waarom schokt dit me eigenlijk zo? Helemaal nieuw is het niet. ‘Goede-doelen TV’ is er al jaren op uit om mensen die ‘geholpen’ worden zo zielig mogelijk neer te zetten. Anders komen geen fondsen op gang. In reclamespotjes blijven hongerbuikjes en waterhoofdjes troef, ook al zijn honger en ziekten in Afrika aanzienlijk afgenomen de afgelopen decennia. Niet voor niets heb je de jaarlijkse ‘vlieg in het oog’ award, een ironisch bedoelde prijs voor het goede doel met de slechtste reclamespot. Save the Children was afgelopen jaar de winnaar - directeur Pim Kraan nam hem dapper in ontvangst maar weigerde ter erkennen dat deze manier van communiceren uit de tijd is - een blik op hun website bevestigt dat. Alle middelen om geld in te zamelen zijn blijkbaar geoorloofd, ‘want het is voor het goede doel’.’
Volgens Doornebal kan de hulpindustrie blijkbaar niet inzien dat ‘het stelselmatig neerzetten van Afrikanen als zielig en onbekwaam - en nu zelfs als een bedreiging - zijn doel volledig voorbijstreeft. Op deze manier blijft de Nederlandse perceptie over Afrika negatief, wat op de lange termijn de bereidheid tot samenwerken alleen maar vermindert. En mensen zullen er minder snel op vakantie willen gaan of investeren, wat ook de economie niet ten goede komt. Op die manier blijft het hulpinfuus in stand.’
Klik hier voor het volledige artikel van Arne Doornebal.
(Bron: NRC, OneWorld)
Ontwikkelings samenwerking