Vijftien jaar Borstkankermaand: wat heeft het opgeleverd?

Annebel Schipper: ' Behandelingen van borstkanker worden veel persoonlijker.'
Annebel Schipper: ' Behandelingen van borstkanker worden veel persoonlijker.'
1 oktober 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

Volgende week organiseert Pink Ribbon de Borstkankermaand. Vijftien jaar geleden begon de stichting met deze speciale maand, die inmiddels gekenmerkt wordt door het speciale Pink Ribbon armbandje. Wat heeft de Borstkankermaand sinds de start in 2003 eigenlijk opgeleverd?
 
Nog steeds krijgt 1 op de 7 vrouwen borstkanker. Dat is een enorm aantal. In 2003 werd daarom Stichting Pink Ribbon opgericht door Borstkankervereniging Nederland (BVN) in samenwerking met Estée Lauder en The American Women’s Club in Den Haag. Doel: projecten en onderzoeken op het gebied van borstkanker financieren. Vanaf het begin speelt de kleur roze, hoewel soms bekritiseerd, een grote rol. Alexandra Penney, destijds hoofdredacteur van Self Magazine, wilde een roze lint op de cover van een special over borstkanker plakken, maar dat was veel te duur. Besloten werd roze linten te verspreiden via alle Estée Lauder verkooppunten. Het roze lint, de Pink Ribbon, was een feit.
 
‘Grote successen’
Inmiddels maakt Pink Ribbon zo’n twee jaar deel uit van KWF Kankerbestrijding, als eigen merk. Annebel Schipper van KWF blikt terug op vijftien jaar Borstkankermaand. ‘In de beginjaren van Pink Ribbon hebben we ons gefocust op awareness en voorlichting. Daardoor is het onderwerp (borst)kanker heel bespreekbaar geworden. Daarnaast lag de focus op financieren van psychosociaal onderzoek en wetenschappelijk onderzoek. Zo hebben we bijvoorbeeld onderzoeken over vruchtbaarheid en erfelijkheid gefinancierd. Twee belangrijke onderwerpen, zeker voor jonge vrouwen die te maken krijgen met borstkanker. Op dit moment zie je dat de behandelingen van borstkanker veel persoonlijker worden en op het tumortype afgestemd worden. Vroeger kreeg je als patiënt vaak chemotherapie, bestraling en/of bestraling en nu wordt veel meer gekeken naar jouw eigen behandelingsmogelijkheden. Dat zijn voor ons grote successen en daaraan heeft de Borstkankermaand zeker bijgedragen.
 
Tweehonderd onderzoeken gefinancierd
Tijdens de Borstkankermaand worden elk jaar diverse acties georganiseerd. Met het geld dat tijdens die acties wordt opgehaald, zijn inmiddels al meer dan tweehonderd onderzoeken en projecten gefinancierd, vooral psychosociaal en wetenschappelijk onderzoek. Annebel Schipper: ‘En met de roze armbandjes steunen kopers de door Pink Ribbon uitgekozen projecten en onderzoeken op het gebied van behandeling, nazorg en langetermijneffecten van borstkanker. Ze zijn dus niet alleen mooi, ze dienen een belangrijk doel.’
 
Aftrap op 1 oktober
Mirella van Markus, Quinty Trustfull en Jelka van Houten trappen de Borstkankermaand af op 1 oktober in Vraag Vandaag. In het onlineprogramma gaan BN-ers op stage bij kankeronderzoekers. Er staat een chatteam klaar voor alle vragen die het publiek heeft rond (borst-)kanker. En daarnaast wordt tijdens de uitzending op 1 oktober een prominent gebouw roze verlicht.