Vereniging NOV introduceert een kwaliteitsonderscheiding voor vrijwilligersorganisaties onder de naam Goed Geregeld! Doel: een keurmerk voor vrijwilligerswerk in het leven roepen, waarmee organisaties aan de buitenwereld kunnen laten zien dat zij aan een aantal kwaliteitseisen voldoen. Het eerste keurmerk is uitgereikt aan SOS Telefonische Hulpdienst Zuid-Holland Noord.
De instelling van het keurmerk heeft overigens niet alleen ten doel om als uithangbord naar de buitenwereld te dienen. Vereniging NOV hoopt daarnaast vrijwilligersorganisaties te stimuleren om te werken aan kwaliteit. Vrijwilligers weten door het keurmerk bovendien dat ze binnen organisaties die in het bezit zijn van het Goed Geregeld!-keur kunnen rekenen op voldoende en professionele mogelijkheden om zich vrijwillig in te zetten.
Het keurmerk wordt niet zomaar toegekend. Daarvoor moeten organisaties eerst de Zelfevaluatie Vrijwillige Inzet uitvoeren, een instrument ontwikkeld door CIVIQ, het instituut voor vrijwillige inzet. Wanneer in deze zelfevaluatie voldoende punten worden gescoord kan de betreffende organisatie een beoordeling aanvragen bij een adviseur van het landelijk netwerk adviseurs Vrijwillige Inzet: Goed Geregeld! van Vereniging NOV. Deze adviseur controleert of de zelfevaluatie correct is uitgevoerd. Is dit het geval dan ontvangt de organisatie een certificaat en mag het Goed Geregeld!-logo gebruikt worden voor publicitaire doeleinden.
SOS Telefonische Hulpdienst Zuid-Holland Noord had onlangs de primeur, en ontving op 31 augustus het eerste keurmerk uit handen van NOV-voorzitter Tineke Lodders-Elfferich. De telefonische hulpdienst is vierentwintig uur per dag bereikbaar voor een vertrouwelijk gesprek over precaire problemen die mensen ervaren. Per jaar krijgen de 85 vrijwillige medewerkers circa 10.000 gesprekken te verwerken.