ValueGame: laat cliënt waarde dienst bepalen

ValueGame: laat cliënt waarde dienst bepalen
ValueGame: laat cliënt waarde dienst bepalen
5 oktober 2016
Nieuws | | (Social) Impact

Prestatiemeting is een belangrijk onderdeel geworden van maatschappelijke investeringen. Wat is de waarde van een bepaalde dienst of project? De ValueGame is een methode om te bepalen welke waarde de doelgroep aan een bepaalde dienst toekent. Eind oktober geeft DDB-hoofdredacteur Social Impact Peter Scholten een tweedaagse training in het gebruik van de ValueGame. In dit gesprek legt hij uit wat de methode inhoud.
 
'Bij prestatiemeting wil je de waarde bepalen van een dienst of product' zegt Scholten. 'Heel vaak gaat men dan berekenen wat de kostenbesparing is. Maar dat is niet de juiste benadering. Kostenbesparing is namelijk niet het doel is van een maatschappelijke investering. Je doet zo een investering omdat je iets wilt verbeteren voor de doelgroep. Kostenbesparing kan hooguit een mooie bijvangst zijn.'
 
Beleefde waarde
Wat je dus wilt weten is welke maatschappelijke waarde jouw dienst voor de doelgroep heeft, legt Scholten uit. 'Het gaat om perceived value, oftewel de door de eindgebruiker beleefde waarde. Om dat meetbaar te maken zijn er verschillende instrumenten waarvan de ValueGame er een is. Het is een methode waarbij je de eindgebruiker de dienst of het product dat je aanbiedt, laat vergelijken met andere diensten en producten zodat je de relatieve waarde kan bepalen.'
 
Stel je wilt weten wat de waarde is voor een vluchteling om wekelijks een uur klassikaal taalles te ontvangen. Je vraagt hem hoe belangrijk hij het vindt ten opzichte van andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld een wekelijks uitje met een Nederlandssprekend taalmaatje, ongelimiteerde toegang tot Nederlandse televisie of een online taalcursus. Door de klassikale taalles te ranken ten opzichte van andere gelijksoortige diensten, wordt de relatieve waarde van de specifieke dienst bepaald.
 
Verbeelding
Specifiek aan de ValueGame methode is dat de keuzes in beeld worden gecommuniceerd en niet in woorden. 'Woorden betekenen vaak verschillende dingen voor mensen', zegt Scholten. 'Neem zo een containerbegrip als 'sociale cohesie'. We zijn allemaal voor sociale cohesie maar hebben eigenlijk allemaal een ander idee wat dat dan is. Door de verschillende opties voor de eindgebruiker in beeld te brengen, is het veel duidelijker waaruit hij kan kiezen.'
 
'Beelden werken ook beter dan het toekennen van monetaire waarde', vervolgt Scholten. 'Stel dat je de vluchteling uit het voorbeeld aan het eind van de klassikale taalles zou vragen: 'Hoeveel vindt je dat deze les waard is?' Misschien vindt hij de leraar erg aardig en noemt een heel hoog bedrag. Of hij denkt dat hij het straks moet afrekenen en noemt een laag bedrag. Door de eindgebruiker de keuze te laten maken op basis van een vergelijking met andere gelijksoortige diensten, sluit je strategische antwoorden uit.' 
 

Een belangrijk onderdeel van het uitvoeren van de ValueGame is dan ook het bepalen van de juiste beelden. Daarna kan kan de methode op verschillende manieren worden uitgevoerd. Er kan een focusgroep worden samengesteld die de beelden van de verschillende diensten rankt. Maar wie een grotere groep wil bereiken, kan gebruik maken van een online tool. Dat levert doorgaans betere data op omdat focusgroep deelnemers vaak niet objectief zijn. Ze doen immers behoorlijk wat moeite om aan het proces mee te doen. 
 
Kostenbesparing
De ValueGame geeft inzicht in de beleefde waarde door de eindgebruiker. Dat is een veel belangrijker resultaat om te meten dan kostenbesparing vindt Scholten. Niet alleen omdat kostenbesparing bij maatschappelijke investeringen geen doel op zich is, maar ook omdat die zogenaamde kostenbesparingen vaak helemaal niet plaats vinden. Scholten geeft een  voorbeeld: 'Stel dat je een gevangene kost de staat 30.000 euro per jaar. Een project dat 50.000 euro kost, zegt per jaar tien jongeren uit het gevang te kunnen houden. Wat is de besparing? Veel mensen beantwoorden die vraag met 250.000 euro. De uitgespaarde 30.000 p.p. voor de tien jongeren min de 50.000 voor het project. Een rendement van 500 procent.'
 
'Onzin natuurlijk', zegt Scholten. 'De gevangenis staat er nog steeds en de bewakers moeten ook gewoon worden doorbetaald. Daar gaan tien gevangenen minder niets aan veranderen. Als je wilt besparen op detentie zal je een systemische verandering moeten bewerkstelligen die het hele justitiële apparaat anders wordt ingericht. Nee, de meerwaarde van dat project is, zijn de levens van de tien jongeren die een alternatief bestaan kunnen leiden. Dat is dan ook wat je in je impact evaluatie moet laten zien. In plaats van te schermen met 500% rendemnent.  
 
Peter Scholten
ValueGame Training
Op 27-28 oktober geeft Peter Scholten een training in de ValueGame. Tijdens de eerste dag wordt een theoretisch kader geboden. Op dag twee gaan deelnemers op basis van hun eigen casus een ValueGame creëren. De training wordt gegeven in Amsterdam, de kosten zijn €595 exclusief BTW. De voertaal is Engels. Voor meer informatie of het reserveren van een plekje mail Peter Scholten: peter@scholtenpartners.nl.
 
2/2