Amerikaanse vaktitels onder de loep

Amerikaanse vaktitels onder de loep
Amerikaanse vaktitels onder de loep
19 juli 2007

Amerikaanse vaktijdschriften zijn in het algemeen makkelijker, prettiger en sneller leesbaar dan hun Europese equivalenten. Dat komt vooral door de compacte omvang van artikelen, de pakkende teksten (een inhoudsopgave heet in de States  “a guide for the busy reader” – dat klinkt heel wat minder saai!) en het overvloedige gebruik van zogenaamde infographics. Daardoor heb je als lezer snel de kern van de zaak te pakken.

In de VS zijn natuurlijk ook tal van vaktijdschriften voor managers en bestuurders van goede doelen beschikbaar. Hoe interessant zijn die eigenlijk voor Nederlandse vakgenoten? In deze editie van FM nemen we een drietal prominente tijdschriften onder de loep.

The NonProfitTimes is een maandelijks verschijnend vakblad - op weekendformaat - en bericht over fondsenwerving en communicatie. Dat gebeurt vooral via columns (zijn ze in Amerikaanse tijdschriften dol op) en korte nieuwsfeiten. The NonProfitTimes is het best te vergelijken met het Nederlandse Adformatie. Goed om even snel door te nemen om bij te blijven, maar niet de moeite van het bewaren waard. Moet je er een abonnement op nemen? Je mist niet zoveel als je het niet doet…

De kosten voor “overzeese” abonnees zijn 129 US $ per jaar. Website: www.nptimes.com

Fundraising Success is eveneens een maandelijks verschijnend vaktijdschrift. Is het verre neefje van het Nederlandse MarketingTribune: columns, interviews, opiniërend en vooral veel cases. Dat laatste maakt Fundraising Succes interessant(er) dan veel andere Amerikaanse tijdschriften. Een abonnement is het overwegen dan ook zeker waard.

De kosten bedragen per jaar 80 US $. Website: www.fundraisingsuccessmag.com

The Chronicle of Philanthropy mag je als bestuurder in de filantropische sector (ook als Nederlander) gewoonweg niet missen. The Chronicle is een must. Klaar. Het blad verschijnt iedere twee weken op krantenpapier en in weekendformaat. The Chronicle of Philanthropy biedt niet alleen up-to-date informatie over fondsenwerving, maar ook over management van goede doelenorganisaties en actuele ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van wetgeving. Slagroom op de cake: veel nieuwsfeiten en goede interviews. Lijkt in die zin op FM.

Interessant voor de nieuwsgierigen onder ons: de krant biedt overzichten van giften van bedrijven, vermogensfondsen en particulieren. Kijk: dat is pas transparantie! Ook op het gebied van salarissen overigens. Zo lezen we in één van de laatste edities dat de gemiddelde goede doelen-CEO in New York met tweeënhalf keer JP (officieel: de Balkenendenorm) naar huis gaat. Wijffels eat your heart out…

The Chronicle kost 72 US $ per jaar. Website: http://philanthropy.com