Reageren? Mail ons, of reageer via Twitter, Facebook of Linkedin.
Ook een bijdrage schrijven voor De Dikke Blauwe? Klik dan hier.
Het lijkt een open deur maar ‘het internet’ is soms nog best wel een dingetje in vrijwilligersland. Vrijwilligersorganisaties hebben natuurlijk wel een website, maar die zijn soms nog van voor de eeuwwisseling, het spreekwoordelijke ondergeschoven kindje. De laatste jaren zie je wel vooruitgang. Zo hebben de grote goede doelen hun eigen moderne websites en promoten zij vele manieren voor het geven van donaties. En gemeenten hebben Vrijwilligerscentrales die online kunnen matchen.
Flexibilisering
Naast digitalisering is flexibilisering ook een hippe term. Flexibilisering van de arbeidsmarkt of (deel)economie hoor je vaak. Dus flexibilisering vindt ook plaats in vrijwilligersland. Dit heeft vooral te maken met de tijd die jongeren beschikbaar hebben voor vrijwilligerswerk. Was je vroeger bijvoorbeeld een trouwe vrijwilliger bij UNICEF of ging je iedere maandag naar het kantoor voor de postzegelactie, nu willen jongeren (en ook steeds meer niet-jongeren) keuzevrijheid in hun vrijwilligerservaring. Met als gevolg dat traditionele vacatures worden opgesplitst in kleinere partjes, zodat men zich niet te lang hoeft te verbinden aan een project of doel. Ook is het populair om steeds planmatiger aan de slag te gaan, dus met een begin en een eind. Voor meer informatie zie ook deze blog over flexibiliseringSocial media
Storytelling is hierbij het woord. Wil je vrijwilligers, en dan vooral jongeren, inspireren en werven heb je social media nodig. Richt je dan vooral op storytelling. Verhalen raken mensen, verhalen komen binnen. Je ziet steeds minder stockfoto’s (Stock Photos are toxic!) en steeds meer (semi)professionele foto’s met een verhaal. Ik juich dit alleen maar toe! Kijk bijvoorbeeld eens bij Zichtbaar met Jelle voor inspiratie! En tips voor het doolhof genaamd Instagram? Check hier.Impact
Een term die je bijna nog meer hoort dan digitalisering is impact. Alles moet impact hebben. Maar hoe meet je dat? Juist, door digitalisering! Techtrust schreef hier vorig jaar over (en in het Engels klinkt het zo mooi): 92% of digitally-focused charities say they expect to increase their measurable impact due to investment in technology, while survey respondents also cited increased donations, increased productivity, and efficiency as a result. Het mooie hierbij is dus oorzaak-gevolg. Door goede investeringen in technologie krijg je resultaat op impact en dus ook op zaken als donaties en productiviteit.Ben jij het eens met deze hotte trends en tips of heb jij er nog een paar op de plank liggen? Reageer!