Als het aan de SP ligt, kunnen bestuurders nog maar vijf toezichthoudende functies hebben, waarbij een voorzitterschap dubbel telt. Naast de bepalingen in de Code Tabaksblat moet de limiet maatschappijbreed worden ingevoerd en wettelijk worden vastgelegd. De Eerste Kamer stemt volgende week waarschijnlijk in met het SP-voorstel, dat al bijna anderhalf jaar bij de Eerste Kamer ligt.
Lobby
In januari vorig jaar startten de Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie een lobby onder Eerste Kamerleden. De SBF wees de Kamerleden op de ondoordachte negatieve consequenties voor de non-profitsector. "Omdat bestuurders vaak posities hebben in zowel de profit- als non-profitsector, worden juist non-profitinstellingen extra hard getroffen door het geamendeerde wetsvoorstel. De kans is namelijk groot dat de bestuursfuncties in de non-profitsector als eerste worden opgeofferd, aangezien er voorbestuursfuncties bij non-profitinstellingen geen vergoedingen gelden, of geringere vergoedingen dan in de profitsector", aldus de SBF.
Reparatiewet
Met de ‘reparatiewet' van Opstelten worden beperkingen in maatschappelijke bijbanen aanzienlijk versoepeld. Maar wie er precies baat hebben bij die wet is niet geheel duidelijk. Zo tellen de functies bij ziekenhuizen en woningcorporaties wel mee, omdat de grens gelegd wordt bij 250 werknemers en een balanstotaal van 17,5 miljoen euro. Participatiemaatschappijen en onderlinge waarborgmaatschappijen, zoals sommige verzekeraars, tellen weer niet mee.
In 2009 was er ook kritiek op het SP-voorstel omdat er geen verschil werd gemaakt russen mensen met een drukke baan, gepensioneerden of parttimers. Dat is nu nog steeds zo. De kans is daarom groot dat de beperking omzeild zal worden door ervaren bestuurders in te huren als adviseur, in plaats van als commissaris of lid van de Raad van Toezicht.