Uit onderzoek van Het Financieele Dagblad (FD) blijkt dat Nederlandse bedrijven steeds vaker zelf stichtingen oprichten. Het ondersteunen van een goed doel is onder bedrijven een populair middel om werknemers aan zich te binden. ‘Wat ze voor haar hulp terugkrijgt, zijn werknemers die vinden dat ze bij een sympathiek bedrijf werken’, zegt Lucas Meijs (foto), hoogleraar Strategische Filantropie aan het aan de Rotterdam School of Management, in een interview met de krant.
Bedrijven ondersteunen goede doelenorganisaties op drie manieren: het doen van een gift (al dan niet in geld), sponsoren of een deel van de winst van een bepaald product schenken (cause related marketing). Voor de eerste twee manieren wordt vaak een stichting opgericht. Van de 75 grootste en beursgenoteerde bedrijven hebben er twintig momenteel een of meerdere eigen Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI’s) opgezet. Dat is een toename van zo’n vijftig procent ten opzichte van vijf jaar geleden. Als de ANBI aan alle verplichtingen voldoet, heeft zowel de donateur als de instelling fiscale voordelen. Giften kunnen aftrekbaar zijn voor de inkomstenbelasting, voor bedrijven is dat voordeel maximaal €100.000.
‘Sympathiek bedrijf’
‘Je moet het zo zien’, zegt Lucas Meijs. ‘Als er een aardbeving op Haïti plaatsvindt, ziet de directie van een bedrijf dat haar werknemers graag willen helpen. Wat ze voor haar hulp terugkrijgt, zijn werknemers die vinden dat ze bij een sympathiek bedrijf werken. De redenering is ook: het is veel goedkoper dan iedereen een leaseauto geven.’
Leren rekenen bij ABN Amro
Het FD onderzocht een aantal grote bedrijven. Zo kunnen kinderen die moeite hebben met rekenen, een beroep doen op de medewerkers van ABN Amro. AkzoNobel geeft jaarlijks een halve ton weg voor wetenschappelijk onderzoek. BAM bouwde tot voor kort scholen in Kenia, maar ‘werknemers voelen zich nu meer betrokken bij kankeronderzoek’, aldus de bouwgroep.
Klik hier voor een lijst met de stichtingen van de onderzochte bedrijven.
Organisatienieuws