Om een beeld te krijgen: in 2017 werd via supermarkten zo'n 190 miljoen euro aan statiegeldflessen ingeleverd, becijferde onderzoeksbureau CE Delft. Om daar een klein stukje van binnen te halen, blijkt het inzamelen bij de automaat een goede strategie. Het trekt de aandacht én het is een makkelijke handeling om je bonnetje erin te gooien, zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels. Ook de plek van de inzamelingsactie bij de automaat is wat hem betreft goed gekozen. ‘Inzamelacties op andere plekken vallen lang niet altijd op’, legt hij uit. Wessels heeft ook nog wel een tip: ‘Acties zouden nog een stuk meer opleveren als de caissière erom zou vragen. Als iemand je er echt naar vraagt en je aankijkt, dan ga je je wat meer houden aan de algemeen geldende sociale normen, omdat er anderen bij zijn.’
Volgeboekt
Bij Albert Heijn zijn de meeste vestigingen zijn wel voor een paar maanden vooruit volgeboekt, vertelt AH-woordvoerder Ronald van der Aart. De supermarktmanagers selecteren zelf hun goede doelen. ‘Zij weten dat zelf het beste, ze wonen vaak in de buurt en kennen hun pappenheimers', legt Van der Aart uit. ‘Vaak zijn het kleine initiatieven, zoals het buurthuis, een dierenasiel of speeltuin: goede doelen die dichtbij de klanten staan.’Wisselende opbrengst
Hoe belangrijk de acties zijn voor de inkomsten van goede doelen is niet duidelijk. Brancheorganisatie Goede Doelen Nederland houdt er geen cijfers van bij, laat woordvoerder Kyra van der Meulen weten. ‘Wat wij wel weten is dat onze achterban erg blij is met alle giften, groot of klein, dus ook met de opbrengsten uit statiegeldflessen’, zegt ze.Bron: RTL Z
Lees hier het volledige artikel