Impact
Drie jaar geleden introduceerde Peter Scholten, partner bij adviesbureau voor sociale ondernemingen Scholten & Franssen, SROI in Nederland. Het meer praktische SROI-model van Scholten neemt zowel binnen als buiten de landsgrenzen in populariteit toe. De inschrijvingen voor SROI-cursussen stijgen en de reacties van deelnemers zijn hoofdzakelijk positief. Het succes van het mede door FM georganiseerde SROI-congres in Nijenrode vorig jaar was hier al een indicatie voor.
Scholten constateert dat maatschappelijke organisaties helaas nog vaak vast blijven houden aan outputmeting.
"Veel van deze ondernemingen hechten teveel waarde aan accountantsverklaringen terwijl die eigenlijk niet de primaire doelstellingen meten van een non-profit organisatie en/of investeerder", stelt Scholten. "Beter kun je investeren in een meetinstrument dat de maatschappelijke investeringen in economische én sociale zin meet, de impact, daar gaat het om".
Angst
Met het organiseren van het congres hoopt Scholten ook non-profit organisaties te interesseren die misschien "bang" zijn voor de uitkomsten van een SROI-analyse binnen hun organisatie. Maar die angst is ongegrond vindt hij. "Je hoeft de uitkomst van zo'n analyse niet in de krant te zetten. Je kunt het juist ook prima binnen je eigen organisatie gebruiken om werkwijzen te veranderen, patronen te doorbreken en op die manier je maatschappelijke impact te vergroten", legt Scholten uit.
Workshops
Het congres bestaat uit een aantal plenaire sessies met vooraanstaande sprekers uit diverse sectoren, onder wie de grondlegger van SROI, Jed Emerson. Ook de voorzitter van de Belgische Investeringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden, Mark Lambrechts zal acte de presence geven.
Daarnaast is er tijd ingeruimd voor een interactieve component in de vorm van zes workshops. Congresbezoekers worden gedurende de workshops in staat gesteld in discussie te gaan met elkaar en de inleiders. Tevens maken ze kennis met de uitvoering van SROI-analyses in de praktijk.
In de workshops worden thema's behandeld zoals "SROI als strategisch instrument", door Gert Rebergen. Hij is als directeur van adviesbureau Izare en als sociaal maatschappelijk ondernemer intensief betrokkene bij het uitvoeren van SROI-analyses.
Voor diegenen die minder bekend zijn met SROI is de workshop "Inleiding SROI" interessant.
Scholten zelf zal een workshop leiden met als thema indicatoren en monetarisering in SROI.
Kortom, zowel voor de insiders als voor diegenen die kennis willen maken met het meetinstrument een waardevolle bijeenkomst. Vooral ook voor deelnemers aan het FM-SROI-congres in Nijenrode in 2005 een interessante en op de praktijk gerichte follow up.
Internationaal
Engelstalige geïnteresseerden hebben de mogelijkheid deel te nemen aan de Engelstalige workshop geleid door Jeremy Nicholls, die in Engeland SROI introduceerde. De plenaire sessies zullen vertaald worden naar het Engels.
Ter afsluiting van het congres is de Networking Lounge ingericht. Een plaats om informeel contacten te leggen met congresbezoekers. Tevens is er een bibliotheek ingericht waar literatuur verkrijgbaar is die aansluit op het thema van het congres. Scholtens nieuwe Engelstalige uitgave van het eerder verschenen "Social Return On Investment" is er eveneens verkrijgbaar. Deze uitgave is aangevuld met zes internationale casestudies. Scholten laat zich namelijk niet beperken door de landsgrenzen. Zijn doelstelling is uiteindelijk de hele wereld kennis te laten maken met SROI.
Voor meer informatie over het congres www.hefboom.be
Opgeven kan tot 25 september via hefboom@hefboom.be o.v.v. SROI congres 6 oktober in Brussel
Informatie over cursus- en opleidingsaanbod met betrekking tot SROI zie www.scholtenfranssen.nl
Literatuur: Social Return On Investment door Peter Scholten, uitgave van Lenthe Publishers ISBN 9075458266