Sponsoren maken nauwelijks gebruik van sociale media

22 juni 2011
Nieuws | | Sponsoring

AMSTELVEEN (23 juni) - Sportevenementen voor het goede doel, zoals Alpe d'Huzes en de Roparun, kunnen regelmatig rekenen op media-aandacht. Toch maken sponsoren van deze evenementen nauwelijks gebruik van sociale media. Twitter en Facebook werden massaal ingezet, maar vooral door de deelnemers zelf. Dat blijkt uit onderzoek van het bureau MarketResponse.


MarketResponse onderzocht tienduizenden tweets die vorige week tijdens de Roparun en Alpe d'Huzes werden verstuurd. Daaruit bleek dat sponsoren van deze grote evenementen in sociale media hoofdzakelijk op de achtergrond blijven.Daarbij valt op dat ‘soft-sponsoring' in de vorm van het beschikbaar stellen van websites, blogs en andere communicatievormen een prima basis vormen voor de fundraising die de loop- en fietsteams zelf organiseren. De rol van een terughoudende sponsor past in deze manier van een-op-een geld inzamelen. En blijkt bijzonder effectief te zijn. Naar verwachting zal het totaal opgehaalde bedrag zo'n 25 miljoen euro bedragen.


Twitter

Alle aandacht voor de individuele lopers leidde er tijdens de Pinksterdagen toe dat het woordje ‘Roparun' ruim elfduizend keer getwitterd werd. Twitter draagt daarmee bij aan de transformatie van de aloude sponsorloop rond de kerk tot een moderne manier van efficiënt aandacht en geld vragen voor goede doelen. Sociale media zijn tevens een prima kanaal om teams aan te moedigen. Zo steeg tegen het einde van de Roparun de tweets met daarin woorden zoals ‘helden' en ‘respect' sterk. En terwijl Parijs het nipt won van Rotterdam als meest genoemde plaatsnaam, mocht finishplek de Coolsingel zich een negende plaats toe-eigenen als meest voorkomend tweetwoordje van afgelopen weekend. Sponsors staan daarbij letterlijk aan de zijlijn; over bedrijven werd nauwelijks getwitterd.