Sponsordeal Heineken en Pink Ribbon valt slecht

31 oktober 2007
Nieuws | | Sponsoring

AMSTELVEEN (1 november) - Het is voor goede doelen uitkijken geblazen bij het aangaan van allianties met het bedrijfsleven. Daarover kan nu ook Pink Ribbon meepraten, dat door Stichting Alcoholpreventie stevig bekritiseerd wordt voor haar overeenkomst met Heineken. Ad Maatjens: "Het lijkt mij vreemd om als Pink Ribbon met een biermerk in zee te gaan."

Pink Ribbon heeft in het kader van haar strijd tegen borstkanker onlangs een sponsorovereenkomst gesloten met Heineken. STAP vindt dat een onverstandig. Uit wetenschappelijk onderzoek is immers gebleken dat alcoholgebruik een risicofactor is bij de ontwikkeling van borstkanker. STAP heeft hierover een gepikeerde brief geschreven naar de bestuursleden van Pink Ribbon. Er is wat haar betreft een ethische grens overschreden.

Ad Maatjens, hoofdredacteur van Sponsor Magazine, kan zich wel vinden in de verontwaardiging van STAP. "Pink Ribbon zegt op haar eigen site dat (overmatig) alcoholgebruik de kans op borstkanker vergroot. Dan lijkt het mij dus vreemd om als organisatie met een biermerk in zee te gaan. Hier heeft STAP, hoewel ik ze vaak erg dogmatisch en rechtlijnig vind als het om sponsoring gaat, wel een punt."


"Wat betreft de advertentie van Heineken in het blad Pink Ribbon," vervolgt Maatjens. "is er waarschijnlijk slecht (of niet!) gecommuniceerd tussen Sanoma, dat de initiatiefnemer is van de uitgave en dat ook de advertentieacquisitie doet, en Pink Ribbon over welke adverteerders wel en niet kunnen. Als ik Pink Ribbon was, zou ik geen advertentie van Heineken in het blad willen hebben."