Wordt de filantropiesector social media-moe?

Het aantal likes van de Top 250 groeit met 228.255 tot een aantal van 9,39 miljoen. De laagste kwartaalgroei sinds september 2013.
Het aantal likes van de Top 250 groeit met 228.255 tot een aantal van 9,39 miljoen. De laagste kwartaalgroei sinds september 2013.
14 maart 2018
Nieuws | | Fondsenwerving

De meting van de Goede Doelen Facebook Top 250 laat het afgelopen kwartaal weinig veranderingen zien. De doorvoering van de nieuwe regels van Facebook hebben nog geen slachtoffers geëist, maar samensteller Walter van Kaam denkt wel dat het medium minder interessant lijkt te worden voor goededoelenorganisaties. Je kunt je afvragen of de sector social media-moe wordt.’
 
Het eerste kwartaal van 2018 wordt gekenmerkt door twee wijzigingen die Facebook heeft doorgevoerd. De eerste heeft geen invloed op de top 250 (de aangepaste definitie van organisch bereik), maar de introductie van de nieuwe timeline wel degelijk. Van Kaam: ‘De nieuwe timeline, waarin berichten van pagina's minder zichtbaar worden, zorgt natuurlijk voor een lager bereik en dus minder confrontaties met je boodschap. Het aantal nieuwe likes zal daardoor zeker teruglopen.’ Dat lijkt overigens op dit moment nog niet het geval.
 
Laagste kwartaalgroei ooit
Bij de meting van maart is de ondergrens voor opname gestegen van 1.877 naar 2.021 likes. Het aantal likes van de Top 250 groeit met 228.255 tot een aantal van 9,39 miljoen. De laagste kwartaalgroei sinds september 2013, zoals blijkt uit onderstaande grafiek.

 
 














Opnieuw zijn er 25 organisaties zijn met een dalend aantal likes, waarvan tien uit de Top 50. Organisaties die dit kwartaal wel snel groeiden staan allemaal in de Top 10. Het groeiaandeel van deze Top 10 is ten opzichte van vorige meting vrijwel ongewijzigd (54,3 procent). Ook zijn er nauwelijks noemenswaardige verschuivingen te melden in de Top 250. De bovenste 14 plaatsen op de lijst zijn ongewijzigd. 
 
Actiepagina’s niet omarmd
De groei van het aantal likes op Facebook loopt terug en de glans lijkt eraf te gaan. ‘Je kunt je afvragen of de sector social media-moe wordt’, zegt Van Kaam. ‘Sinds enkele maanden kunnen mensen op Facebook fondsenwervende acties starten voor een goed doel. Je zou denken dat de sector deze mogelijkheid met open armen ontvangen heeft. Maar tot mijn verbazing is er ten opzichte van de vorige meting niets veranderd. Nog altijd zijn er slechts twintig Nederlandse goede doelen die deze optie geactiveerd hebben, waarvan tien uit de Top 250. Kijk maar naar de actiepagina's van Stichting Vluchteling, War Child, DierenLot of Het Vergeten Kind. Maar ik vind de lage penetratiegraad eerlijk gezegd onbegrijpelijk.’




 





















































Klik hier voor de volledige Goede Doelen Facebook Top 250 van maart 2018