Barclays: 'Senioren zijn niet de grootste gevers'

McHattie: 'De sector moet zich blijven aanpassen'
McHattie: 'De sector moet zich blijven aanpassen'
11 mei 2018
Nieuws | | Wetenschap & Onderzoek

Hoewel veel fondsenwervers zich focussen op 55-plussers, blijkt uit Brits onderzoek dat dit toch niet de leeftijdsgroep is die het meest geeft. De bank Barclays ondervroeg 2.017 Britse consumenten en 301 liefdadigheidsinstellingen en komt tot de conclusie dat mensen tussen de 35 en 54 jaar het meest aan goede doelen geven. Dat staat in het rapport Future of Giving.
 
De groep tussen de 35 en 54 jaar gaf vorig jaar gemiddeld 265 pond aan goede doelen. Donateurs jonger dan 35 jaar zeiden het afgelopen jaar 246 pond te hebben gegeven. En 57 procent van die groep gaf aan dat ze nu geneigd zijn meer te doneren dan drie jaar geleden. 55-plussers gaven gemiddeld 168 pond. Ruim de helft van de goede doelen zelf (63 procent) denkt echter dat ze het meeste steun krijgen van 50-plussers. 
 
Kansen voor goede doelen
In het Verenigd Koninkrijk geeft de donateur het liefst op straat: 48 procent van de donateurs deed dat op deze manier. Toch denkt bijna driederde (74 procent) van de goede doelen dat deze methode achterhaald is. David McHattie van Barclays Corporate Banking: ‘Snel veranderende technologie en consumentengedrag bieden goede kansen voor goede doelen. Maar dan moet de sector zich wel blijven aanpassen. Het koesteren van je bestaande donateurs en het vinden van nieuwe manieren om nieuwe gevers aan te trekken, is van cruciaal belang. Investeren in innovaties, online, op straat of in de winkel, kunnen ervoor zorgen dat goede doelen blijven profiteren van veranderende voorkeuren van donaties.’