Processen automatiseren
Afgelopen periode had ik zelf helaas te maken met een sterfgeval in mijn directe omgeving. Naast alle verdrietige zaken die dan moeten worden geregeld, is daar ook het opzeggen van de donaties aan de verschillende goede doelen. Ik ontving diezelfde zondagmiddag nog een persoonlijke en zeer vriendelijke bevestiging van mijn opzegging. Bewonderenswaardig service-gericht zou je kunnen zeggen. Aan de andere kant, in een markt waarin nieuwe medewerkers lastig te vinden zijn, en de eigen medewerkers vaak onder zeer hoge druk werken, is het handmatig afhandelen van de mailbox met (weinig urgente) mail in het weekend voor mij een veeg teken.Dit geldt breder; het is schrijnend hoeveel simpel werk er binnen (met name de kleinere) goede doelen nog handmatig plaats vindt, wat prima te automatiseren valt. Denk aan 24/7 chatbots voor de simpele vragen, de juiste CRM-koppelingen, marketing automation van donor journeys et cetera. Dit hoeft zéker niet ten koste te gaan van de klantgerichte gedachte, maar is op de juiste manier toegepast eerder een extra dienstverlening. Deze aanpak maakt meer tijd vrij voor de bellers die wel graag een persoonlijk contact willen. Zo’n automatiseringsslag is echter een project waarbij de kosten voor de baten uitgaan, waarmee het voor kleinere goede doelen een investering wordt die vaak wordt uitgesteld. Het gezamenlijk aanvliegen van een dergelijk traject wordt daarmee des te interessanter