Ruim 420 respondenten werkzaam bij culturele instellingen beantwoordden de enquêtevragen uit het jaarlijkse Cultuurmarketing onderzoek. Drie onderwerpen uit het onderzoek komen aan bod: marketingbudget, de invloed van marketingafdelingen op de rest van de organisatie en de reacties op een aantal stellingen uit het onderzoek. Een kleine greep uit de resultaten:
Marketingbudget
Er zijn in de afgelopen vijf jaar relatief meer middelgrote en grote marketingbudgetten (>€10.000) beschikbaar in de kunst- en cultuursector. Het percentage van het jaarbudget van de organisatie voor marketing loopt zeer uiteen: van 0% tot maar liefst 80% van het jaarbudget. Het percentage dat het vaakst is genoemd onder de respondenten, is 10%.Invloed van de marketingafdeling
Niet verrassend hebben marketeers van culturele organisaties de meeste invloed op het klantcontact: 70,2% van de respondenten geeft aan hier veel invloed op te hebben. Op de missie en kernwaarden heeft 51,8% van de marketeers veel invloed. Minder invloed is er op de inhoud van het kernprogramma.Stellingen
De respondenten van het Cultuurmarketing onderzoek 2019 hebben antwoord gegeven op een aantal stellingen. Het blijkt dat 59 procent het eens is met de stelling: ‘In de organisatie waar ik werk is aanbod leidend, niet de wens van de klant.’, 41 procent oneens. Op de stelling: ‘De meeste medewerkers in de organisatie waarvoor ik werk zijn op de hoogte van de missie en kernwaarden van de organisatie’, wordt meest bevestigend geantwoord. 79 procent is het hiermee eens, 22 procent oneens. 64 procent is het eens met de stelling: ‘De organisatie waar ik werk ontwikkelt doorlopend strategieën om nieuwe doelgroepen te bereiken.’Het onderzoek bevat meer interessante resultaten. Lees hier het complete rapport. Ook de rapporten van de onderzoeken van voorgaande jaren zijn hier te vinden.