Poelmann: "Internet is de sleutel voor ware transparantie"

26 januari 2012
Nieuws | | Governance & Finance

AMSTERDAM (26 januari)- "Internet is de sleutel voor ware transparantie: het stelt u in staat om uw stakeholders permanent te informeren, en niet eenmaal per jaar door middel van een papieren jaarverslag." Dit advies gaf Boudewijn Poelmann afgelopen dinsdag zijn gehoor van charitatieve organisaties tijdens een workshopmiddag over De Transparant Prijs bij initiatiefnemer PwC. Volgens Poelmann is het papieren jaarverslag "passé".


Poelmann, die onlangs terugtrad als jurylid van De Transparant Prijs (lees: Ton prijzengeld Postcode Loterij voor De Transparant Prijs), achtte zich vrij genoeg voor enkele prikkelende uitspraken over de onderwerpen ‘transparantie' en ‘impact'. Poelmann: "De donateur vraagt helemaal niet per se om ‘transparantie'. De donateur hoeft helemaal niet te weten wat u precies doet, die wil u vooral vertrouwen. Het enige moment dat de donateur alles over u wil weten, is als het fout gaat. Dan moet u gemakkelijk toegankelijke info voorhanden hebben. Zorg er dus voor dat uw jaarverslag nooit meer dan twee clicks van uw homepage verwijderd is en dat u een goede zoekfunctie op uw site hebt. Ik zie nog te veel organisaties deze informatie diep in hun site verstoppen."


Realpolitik

Van Poelmann is intussen bekend dat hij het onderwerp ‘impact' in relatie tot goede doelen kritisch benadert. Hij gaf enkele voorbeelden uit de praktijk van ontwikkelingswerk waaruit blijkt dat het adagium ‘meten is weten' ook uitermate misleidend kan zijn. Voor de selectie van zijn beneficianten voert Poelmann bij de Postcode Loterij een ‘Realpolitik': "Het is waanzin om te denken dat je van 81 goede doelen kunt zien wat ze precies doen. Wij hanteren dus eigen criteria met elk jaar een globale toets en om de vijf jaar een zeer grondige: we kijken naar maatschappelijk draagvlak; wij geven nooit meer dan de helft van wat de doelen zelf ophalen; we letten scherp op het management en daarna... tja daarna is het ook ‘God zegen de greep'."


"Niets is onmogelijk"

Ook gastspreker Coen van Veenendaal belichtte het onderwerp ‘impact'. Van Veenendaal ("niets is onmogelijk") is de geestelijk vader van het intussen zeer succesvolle ‘Alpe d'HuZes' en boeide zijn gehoor met een verhaal over de inspiratie die een "onmogelijke en belachelijke" strategie kan geven. Over het geheim van het onmiskenbare succesverhaal dat Alpe d'HuZes (missie: leven met kanker draaglijker maken) inmiddels is - startend in 2006 met een handvol wielerfanaten en nu afstevenend op een record opbrengst van tussen de 30 en 40 miljoen euro door 12.000 deelnemers - verklaarde Van Veenendaal: "Je met hart en ziel inzetten voor een ander geeft een intense en unieke ervaring en voldoening."


Zuivere droom

Gevraagd naar het verschil met andere, meer traditionele doelen die zich voor hetzelfde inzetten, verklaarde Van Veenendaal: "Veel goede doelenorganisaties zijn gewone organisaties geworden. Het is werk geworden. Wij houden de droom zuiver. Bij ons zeur je niet. Het is niet vrijblijvend. En wij waken voor afhankelijkheid. Voordat je het weet, word je een echte organisatie, waar de angst om te falen gaat regeren. Wees nooit bang en ga voor de droom."


Op de vraag of zijn organisatie niet onder het overdonderende succes zal bezwijken, antwoordde Van Veenendaal: "Wij draaien als non cost-organisatie met 140 fte als een tierelier. Dat zal ook met 1.000 fte zo zijn. Wie zegt dat dat niet kan?"


Meepraten over dit onderwerp op Twitter? Klik hier