De doelstelling van de Masterclass was om samen mogelijkheden te verkennen voor partnerships tussen Plan en bedrijfsleven, met als gewenste uitkomst gezamenlijke actieplannen die ten goede komen aan de kindgerichte projecten van Plan. Vanuit het Nederlandse bedrijfsleven waren Philips, Akzo Nobel, Wolters Kluwer, Rabobank Foundation, Organon en TNO van de partij. De veldwerkers waren de senior programmamanagers uit China, Vietnam, India, Indonesië en Colombia. De masterclass werd begeleid door het gerenommeerde International Business Leaders Forum.
Interne verschillen
Op de eerste dag waren er sessies voor de veldwerkers alleen over theorievorming rondom partnerships. Wilma Roozenboom van Plan: "Er waren best grote verschillen tussen de veldwerkers uit de 'emerging markets' als China en een land als Colombia. Wat opviel, was dat de veldwerker uit China heel erg meedacht vanuit het bedrijf. Zij keek heel goed naar de gezamenlijke doelstellingen tussen bedrijf en eigen projecten. In Colombia was er een meer klassieke gedachte van sponsoring met zo min mogelijk verdere verbanden."
Debunking Partnerships Myths
Mythes werden doorbroken door de presentatie"Ddebunking partnership myths". Roozenboom: "Wat vaak logisch lijkt, gebeurt toch onvoldoende. Je moet ten eerste realistisch zijn tegenover elkaar en reële doelstellingen afspreken. Ook moeten de wederzijdse verantwoordelijkheden voor gezamenlijke projecten goed worden vastgelegd. Een kenmerk van partnerships is dat investeringen en risico's gedeeld worden op basis van gelijkwaardigheid en in wederzijdse afhankelijkheid. Dat is een duidelijk onderscheid tussen 'charity' en partnerships. Maar vooral: start geen partnership om het partnership zelf. Het is een middel tot een gedeeld doel, geen doel op zichzelf. Tot slot werd ook duidelijk dat een partnership verschillende fasen kent. In het begin is iedereen enthousiast, daarna wordt een partnership vaak verder uitgebouwd maar onderweg ontstaan er ook altijd bottlenecks die soms leiden naar een negatieve spiraal. Hier kun je wat aan doen door het te revitaliseren. En blijf eerlijk tegenover elkaar. Soms wordt een van beider doelstellingen gewoon onvoldoende goed bereikt. Dan kun je een partnership beter beëindigen."
Speeddating en zak met geld
Ook de bedrijven waren enthousiast: voordelen t.a.v. ngo's werden op deze wijze weggenomen. De tweede en derde dag stonden in het teken van het verkennen en uitwerken van praktische mogelijkheden. Via een soort ‘speed-dating' kwamen vertegenwoordigers van bedrijfsleven en Plan tot gezamenlijke plannen. Door deze masterclass kwam men ook op nieuwe ideeën die mogelijk later uitmonden in partnerships. Gert Siemons, directeur Corporate Affairs Organon: "De opzet van Plan Nederland was duidelijk breder dan veel verzoeken die wij binnen krijgen. Het gaat bij vele goede doelen nog te veel om geld alleen. Bij ons gaat het om het inhoudelijke deel. Zo hebben wij zelf allerlei community programma's met moeder en kind. Het gaat ons ook om het delen van kennis en netwerken. En dus niet primair om een zak met geld. Dat is pure filantropie en daar doen wij niet aan mee. Wij zoeken duidelijk naar een match, voor ons is dat dus 'women's health' en anticonceptie."
Vervolg
"Wij moeten ons nu niet in de ‘ waan van de dag' verliezen en de plannen laten voor wat ze zijn. Wij willen zeker kijken of de bruikbare ideeën nu ook werkelijk kunnen worden omgezet in concrete partnerships. Deze combinatie van theorievorming en praktijk, samen met veldwerkers en bedrijven, beviel ons uitstekend. Wij zullen ons als Plan Nederland vaker in deze makelaarsrol gaan begeven. Bedrijven en veldwerkers zien vaak ook de toegevoegde waarde van deze rol: wij brengen de partijen bij elkaar. Wij gaan mogelijk nog zo'n sessie plannen. In Nederland, of bijvoorbeeld in één van de betrokken landen met Nederlandse bedrijven die daar op de markt aanwezig zijn of willen zijn", aldus Roozenboom.