Outdoor-magnaat Yvon Chouinard (83) schenkt zijn miljardenbedrijf Patagonia aan een stichting, die zich in moet zetten tegen klimaatverandering. Hij kiest daarmee voor een steward-ownership model. Patagonia is en blijft, een commercieel bedrijf, maar alle winst gaat naar de stichting. Zo komt ook alle toekomstige winst ter beschikking aan het goede doel, dat hiermee naar schatting jaarlijks 100 miljoen euro te besteden heeft aan het beschermen van de aarde.
Chouinard kiest er met het steward-ownership model voor om niet een deel van zijn vermogen weg te geven. Met het op deze manier inrichten van de bedrijfsstructuur kan er geen kapitaal meer onttrokken worden aan het bedrijf. Behalve voor herinvesteringen in het bedrijf, gaat alle winst naar de stichting. ‘In plaats van waarde te onttrekken aan de natuur en die om te zetten in rijkdom, gebruiken we de rijkdom die Patagonia creëert om de bron te beschermen’, zei Chouinard. ‘De aarde is onze enige aandeelhouder.’
Belastingvoordeel naar goede doelen
Chouinard richtte in 1973 richtte Patagonia op, nu een miljardenbedrijf met outdoorkleding en spullen voor buitensporten als hiken, skiën en klimmen. Al in een vroeg stadium koos het bedrijf voor gebruik van duurzame materialen en zette zich af tegen fast-fashion en overconsumptie . Chouinard richtte 20 jaar terug al het ‘1% for the Planet’-initiatief op, waarbij 1 procent van de omzet wordt weggegeven aan goede doelen. Patagonia was het eerste bedrijf dat zich aan het inititatief verbond. Korter geleden doneerde Chouinard het geld dat hij ontving dankzij de belastingverlaging voor de rijken van de regering Trump aan goede doelen. De 100 miljoen dollar die nu jaarlijks beschikbaar komt voor de stichting, wordt wat Chouinard betreft vooral gebruikt voor politieke beïnvloeding. De Patagonia-oprichter zei tegen de New York Times: ‘Hopelijk leidt dit tot een nieuwe vorm van kapitalisme, eentje die niet eindigt met een paar rijke mensen, en een heleboel arme.’
Lees hier het New York Times artikel Billionaire No More.