Deelnemers panel: Jacques van der Gaag (moderator, Brookings Institute), Henrik T. Lorensen (vice president, LEGO), Johannes Meier (board member Bertelsmann Foundation), Anthony Ruys (voormalig CEO Heineken)
Lorensen: "LEGO heeft door haar product een natuurlijke affiniteit met de ontwikkeling van jonge kinderen. We besteden aandacht aan het leren van kinderen via ons MINDSTORMS-programma en onze educational centers. In een LEGO Education Center worden cursussen gegeven waarbij kinderen op een speelse manier zeven belangrijke basisvaardigheden leren: probleem oplossen, concentratie en doorzettingsvermogen, ontwerp, plannen en organiseren, samenwerken, communicatie, en onafhankelijk denken."
Ruys: "Van de medewerkers van Shell zijn er 12.000 werkzaam in de sub-Sahara. Als bedrijf raak je over de tijd dan als vanzelf betrokken bij bijvoorbeeld de ontwikkeling van de medische zorg. Immers: expats kunnen een beroep op goede voorziening, maar voor lokale medewerkers ligt de situatie anders. En hoe zit het met de medische zorg voor de familie van de lokale medewerker? Als Shell hebben we een partnership opgezet, waarin bijvoorbeeld veel gedaan is op het gebied van bestrijding en voorlichting rond HIV/AIDS."
Meier: "De vraag is: hoe kunnen we de wetenschappelijke inzichten koppelen aan de realiteit van het ondernemen? Overheid en politiek hanteren tot dusver een cash flow benadering, waarbij er weinig aandacht is voor interventie op jonge leeftijd. Het is ook moeilijk om grip te krijgen op de cijfers. Er is geen goed accounting systeem. Wat zijn nou werkelijk de effecten van een investering in de ontwikkeling van kinderen op jonge leeftijd? Accountability kan het best gesterkt worden door een lokale benadering. Op dat niveau is het voor bedrijven inzichtelijker wat de effecten van investeringen zijn."
Ruys: "Ik ben onder de indruk van de return of investment, maar niet van de tijd die het vergt voordat de resultaten zichtbaar worden. Die is met 15 tot 25 jaar lang. Langer zelfs dan de meeste regering vooruit kijken. Het is belangrijk dat het onderwerp op de agenda van de European Round Table komt, dat is een orgaan waar regeringen met aandacht naar luisteren. Individuele inspanning van bedrijven zijn niet afdoende. Wat nodig is, is een brede gecoördineerde inspanning van de business community."
Shonkoff: "Child survival en child development strijden beiden op een plekje op de agenda. Overleven krijgt vaak de eerste aandacht omdat de nood het hoogst is en het resultaat het snelst zichtbaar. Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen is rendabel maar vraagt van bedrijven en non-profits meer geduld. Het is niet zoals een mazelen vaccinatie, dat je een prik zet en het probleem is duurzaam opgelost. Dit is een proces waar je bij moet blijven. En dat vraagt een andere instelling van bedrijven."
Ruys: "Heel belangrijk is ook dat dit niet een thema is dat zich beperkt tot de jobhoppende manager die om de paar jaar in een ander land gestationeerd wordt. Het gaat erom dit onderwerp in de board rooms te krijgen, er moet steun en begrip voor de materie zijn op het hoogste niveau binnen de onderneming."
Zie ook: www.ced.org