Fundraiser Online, een blog van drs. Walter van Kaam, publiceerde onlangs hoe goede doelen het doen op Facebook. Eerder onderzocht Van Kaam al hoe fondsenwervende organisaties vertegenwoordigd zijn op Twitter.
Vier miljoen Nederlanders op Facebook
Zo'n 750 miljoen mensen hebben momenteel een pagina op Facebook, waarvan vier miljoen Nederlanders. De honderd grootste goede doelen, zoals gerapporteerd door het CBF, werden door Van Kaam bekeken. Hij zocht via Facebook, Google en via de eigen website van de organisatie.
84 actieve pagina's
Van Kaam vond van de honderd onderzochte organisaties van 84 een actieve pagina. Twee organisaties hebben alleen een persoonlijk profiel en veertien goede doelen zijn niet gevonden. Eén organisatie heeft er bewust voor gekozen om geen algemene informatie te tonen. Van 83 organisaties is dus het aantal ‘likes' bekend, waarvan één organisatie vooralsnog geen enkele ‘like' heeft .
Grootste zes doen het goed
World Press Photo staat bovenaan met 22.573 likes, gevolgd door Hartstichting (14.911), Amnesty (9.427) en het Wereld Natuur Fonds (6.122). Er zijn ook goede doelen die veel likes hebben, maar niet in de top 100 van het CBF staan, zoals Pink Ribbon met ruim 14.000 likes.
83 organisaties ontvingen gezamenlijk 99.737 likes, waarvan 63,4% van de grootste zes afkomstig is.
Wetenschap & Onderzoek