Sinds 1 januari 2021 zijn de filantropie-activiteiten, teams en exploitatie van Stichting Lenthe (uitgever van o.a. De Dikke Blauwe, Civil Power en Corporate Power) en van Walburg Filantropie (o.a. uitgever van het Fondsenboek) ondergebracht binnen één uitgeefhuis onder leiding van directeur/eigenaar Jan-Peter Wissink. Saskia Gieling is de nieuwe uitgever van De Dikke Blauwe en Marjolein van Asdonck de nieuwe hoofdredacteur. Wie zijn zij?
Jan-Peter Wissink heeft een lange staat van dienst als uitgever bij onder meer het beursgenoteerde Koninklijke Brill en het beursgenoteerde Bloomsbury en is ook eigenaar van Amsterdam University Press en Walburg Pers waar met twintig medewerkers vier miljoen omzet wordt gerealiseerd in onder meer de domeinen geschiedenis, Aziëstudies, film, media, communicatie, taal, notariaat. Bij Walburg Filantropie met uitgaven zoals het Fondsenboek, het Handboek sponsoring en fondsenwerving, het Handboek Nalatenschappen en het Handboek Friendraising.
Directeur Jan-Peter Wissink: ‘De kennis en netwerken van stichting Lenthe en Walburg Filantropie werken zeer versterkend op elkaar in en de activiteiten van De Dikke Blauwe passen heel goed bij waar de uitgeverijen Amsterdam University Press en Walburg voor staan: goede betrouwbare informatie die een essentiële bijdrage levert aan de belangrijke vraagstukken van deze tijd.’
Saskia Gieling is uitgever bij Walburg Pers en Amsterdam University Press en is daar verantwoordelijk voor het Azië-fonds, waarin boeken verschijnen op het gebied van politiek, cultuur en economie in Aziatische landen. Haar doel is om de groeiende rol van Azië op het wereldtoneel in kaart te brengen en te verklaren. Saskia Gieling heeft ruime ervaring met filantropie; zij werkte meer dan tien jaar bij een goede doelen stichting.
Hoofdredacteur Marjolein van Asdonck is uitgever bij Walburg Pers en was daarvoor twintig jaar hoofdredacteur van het Indische maandblad Moesson. Een maandblad voor minderheden dat al sinds 1956 zelfstandig bestaat: vrijwel uniek in Europa. Door de inzet van celebrity endorsement en door toonaangevende interviews en fotografie restylde ze het blad tot een glossy die hét voorbeeld werd van de community. 'Ik kijk ernaar uit De Dikke Blauwe weer stevig op de kaart te zetten in de filantropiesector.'
De Dikke Blauwe