Nederland ‘gidsland’ in sociaal ondernemerschap

15 oktober 2017
Nieuws | | (Social) Impact

Nederland is een gidsland als het gaat om sociaal ondernemerschap. Ons land investeert relatief veel in bedrijven die niet primair uit zijn op winst, maar eerder op maatschappelijke impact. De sector is in vijf jaar met 70% gegroeid tot €3,5 miljard omzet, waarbij (lokale) overheden, bedrijfsleven en investeerders structureel samenwerken. Dat zegt Luan Nio van het Rotterdamse Enviu tegenover het FD. Enviu is mede-organisator van een Nederlandse ‘handelsdelegatie’, die afgelopen week de jaarlijkse Social Capital-conferentie (Socap) in San Francisco bezocht.

Socap-conferentie

Twaalf sociale ondernemingen, de stad Amsterdam, het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Postcodeloterij en de Stichting Doen gaven afgelopen woensdag acte de presence tijdens de tiende jaarlijkse Socap-conferentie aan een internationaal publiek van voornamelijk investeerders. De presentatie werd georganiseerd door het Rotterdamse Enviu, dat sociale ondernemingen opzet vanuit San Francisco, samen met het Nederlandse consultaat-generaal.

Snelste Europese groeiers

Daarnaast ging de Nederlandse delegatie afgelopen week ook op een missie door Silicon Valley, langs investeerders, wetenschappers en Amerikanen die zelf sociale ondernemingen hebben opgezet.
Volgens McKinsey is Nederland een van de snelste Europese groeiers, ook bijvoorbeeld gemeten naar het aantal gecreëerde banen. Bij sociale ondernemingen gaat dat dikwijls om mensen die moeilijk aan een baan konden komen, zoals oudere werklozen of mensen met psychische problemen.

Gevaar van ‘green washing’

Volgens Nio is sociaal ondernemerschap weliswaar aan een groeispurt bezig, maar is het nog lang geen mainstream. Daarvoor zijn grote investeerders nodig die ‘ocean money’ meenemen, in plaats van ‘swimming pool money’. Die schaalvergroting bergt direct al gevaren in zich omdat de prille sector nog niet berekend is op deze opschaling. Bovendien loert volgens Nio het gevaar van ‘green washing’: grote bedrijven die slechts minimaal sociaal investeren om maximaal hun imago op te poetsen.

Willemijn Verloop

Het gevaar van ‘green washing’ wordt ook onderkend door Willemijn Verloop, oprichter van o.a. Social Impact Ventures (SIV): grote ondernemingen als Facebook noemen zichzelf ‘sociale ondernemingen’ ook om daarmee jong talent aan zich te binden. SIV stelt zelf strenge eisen. ‘Ondernemingen krijgen bijvoorbeeld pas geld als de sociale missie in de statuten staat. Daarnaast moeten er heldere en meetbare sociale doelen zijn, zoals het aannemen van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, het milieubewuster recyclen van afval of het kleinschaliger en toch goedkoper organiseren van ouderenzorg’, aldus het FD.

Regeerakkoord positief

Verloop is volgens het FD blij dat er nu ook positieve woorden in het Regeerakkoord staan over sociaal ondernemen: ‘In Nederland zijn we gewend dat de overheid alles doet en moeten sociale ondernemingen uitzoeken hoe ze met de overheid omgaan. De actie komt in Nederland dus van onderop. Omdat sociaal ondernemers ook bezig zijn met zaken als luchtkwaliteit, recycling, onderwijs en ouderen- en jeugdzorg, zijn we de perfecte business partners van de overheid! Ondernemerschap op dit soort domeinen zorgt voor innovatie, om het beste en meeste efficiënte product te krijgen, en schaalbare impact te creëren. Ik zie de verhouding met de Nederlandse overheid als een transitiefase; de hoeveelheid hindernissen is te overzien. Maar is het is nog zoeken, want onderop gaat het nu eenmaal sneller dan in de top in Nederland.’
 
►Bron: Het Financieele Dagblad