MVO Nederland keek onder andere naar onderzoeken van het Financieele Dagblad en Nyenrode, EIM, VDBO en de Erasmus Universiteit. Uit al die onderzoeken blijkt bij managers veel MVO-bewustzijn te bestaan. Een meerderheid vindt MVO goed voor het bedrijfsimago. Jonge managers zien in MVO bovendien een aanjager van innovatie in het bedrijf.
MVO Nederland concludeert wel dat het daadwerkelijk ontwikkelen en uitvoeren van MVO-activiteiten heel wat minder ontwikkeld is. MVO is nog niet echt in het bedrijfsleven verankerd. Slechts een derde van het midden- en kleinbedrijf doet naar eigen zeggen aan MVO. Financiële dienstverleners, zakelijke dienstverleners en de industrie lopen voorop. Opvallend is dat de meeste MVO-activiteiten van het MKB gerelateerd zijn aan werknemers.
Het grootbedrijf pakt MVO duidelijk gestructureerder aan. MVO speelt een steeds grotere rol in de business-to-business markt, de consumentenmarkt, de kapitaalmarkt en de arbeidsmarkt. Willen bedrijven beter aansluiting vinden bij deze trend, dan zullen zij MVO steviger in hun kernactiviteiten moeten verankeren. Daarnaast pleit MVO Nederland voor meer aandacht voor ketenverantwoordelijkheid, een onderwerp dat op dit moment maar weinig managers echt bezighoudt.
MVO Nederland stelt met nog heel wat vragen rond te lopen. Er wordt overlegd met het ministerie van Economische Zaken en het Milieu- en Natuurplanbureau over eventueel vervolgonderzoek.