De cijfers. Bijna driekwart (69%) van de hoogopgeleide professionals vindt het MVO-gehalte van het bedrijf belangrijk. Voor 43% is dit zelfs doorslaggevend in het al dan niet kiezen voor een werkgever. Voor vrouwen blijkt mvo belangrijker dan voor mannen.
De maatschappelijke betrokkenheid van de eigen werkgever wordt door 49% van de respondent al als zeer goed ervaren. De hoogopgeleide professionals doe het liefst vrijwilligerswerk waarvoor zijn kennis uit studie of werk kunnen toepassen (49%). Geld wordt duidelijk als secundair gezien, want maar 13% geeft de voorkeur aan geld doneren.
Ditzelfde sentiment wordt weerspiegeld in een andere vraag. Want 89% van de actieve vrijwilligers blijkt hieruit (zeer) veel voldoening te halen. De geld donerende respondenten zeggen daarentegen in meerderheid (65%) dat zij hieruit weinig of geen voldoening halen.
Het onderzoek is verricht door Stichting Laluz in samenwerking met VNU Media. Er werden 899 hoogopgeleide (minimaal HBO) Nederlanders ondervraagd.