Minister boos op Postcode Loterij

20 december 2007

AMSTELVEEN (20 december) - Enkele weken terug maakte de Postcode Loterij haar samenwerking met zorgverzekeraar Agis wereldkundig. De reclamecampagne die daarbij werd gelanceerd is minister Hirsch Ballin in het verkeerde keelgat geschoten.


De Postcode Loterij sloot een deal met Agis die inhoudt dat loterijdeelnemers een verzekering kunnen afsluiten waarvoor zij op jaarbasis tientallen euro's minder betalen. De goedkope verzekering werd in de markt gezet met paginagrote advertenties in de landelijke dagbladen.



De campagne is minister van Justitie Hirsch Ballin niet bevallen, zo bleek eerder deze week uit zijn antwoorden op schriftelijk Kamervragen van het lid De Wit (SP).



De Postcode Loterij stelt dat er geen sprake was van een campagne die als doel had meer leden te winnen of haar naamsbekendheid te vergroten. Daar is Hirsch Ballin het niet mee eens. Hij schrijft: "Gelet op de omvangrijke schaal en methode van bekendmaking is er wel degelijk sprake van reclame- en wervingsactiviteiten."



Dergelijke activiteiten dienen evenwichtig te zijn. En daarvan was dit keer volgens de minister geen sprake. Hirsch Ballin zal zijn visie aan de Postcode Loterij kenbaar maken. Over eventuele sancties heeft de minister in het antwoord op de Kamervragen niets gezegd.