Een test op Facebook met Make-a-Wish heeft aangetoond dat het gebruik van een aantal persoonlijke woorden flink meer kliks oplevert. DonorVoice plaatste drie advertenties en testte of donor identityvan invloed was op de reacties. Ofwel: hoe je gebruik kunt maken van Facebook-algoritmes.
‘As a medical professional…’, bleken de vier magische woorden die een toename van 42 procent in het aantal kliks veroorzaakte. DonorVoice plaatst drie advertenties met de volgende teksten:
1. No identity: ‘When you donate and help grant a wish, you help her fight her illness.’
2. Soft identity: ‘You know the heartache of a child diagnosed with a critical illness. When you donate and help grant a wish, you help her fight her illness.’
3. Hard identity: ‘As a medical professional, you know the heartache of a child diagnosed with a critical illness. When you donate and help grant a wish, you help her fight her illness.’
Specifieke targetgroep
Daarna werden de advertenties alleen geplaatst in Facebook-groepen met trefwoorden als: Emergency medicine physician, Emergency room nurse, Oncology RN, Pediatric nurse practitioner, Pediatric nursing, Pediatrics en Registered nurse. De hard identy advertentie had 4.300 views en 74 kliks, de andere twee 4.824 views en 59 kliks. Een toename van 42 procent. Lang leve de Facebook-algoritmes.
Maak de boodschap nog specifieker
De tekst ‘Als een medisch professional’, werkt prima als je werkt voor Make-a-Wish of Artsen zonder Grenzen. Werk je voor een milieuorganisatie, dan moet je dus op zoek naar een andere term. Gebruik er eentje die je voor een hele doelgroep kunt inzetten. De term medisch professional kon in tal van groepen worden gebruikt. Hadden ze gekozen voor slechts één beroep, dan zou het bereik flink lager zijn geweest.
Vervolgens kun je dieper duiken in de doelgroep die je hebt gekozen en kijken waar je je boodschap nog specifieker kunt maken.
(Bron: The Agitator)
Fondsenwerving