Mediahype vs. structureel onderzoek

1 februari 2006
Opinie | | Wetenschap & Onderzoek

Een enquête van tijdschrift Onze Wereld onder 650  Nederlanders promoveerde de Telegraaf onlangs onverwijld tot een nationaal gewetensonderzoek naar goede doelen. De achteloze extrapolatie van deze mini-enquête leidde tot een mediasneeuwbal. De charitatieve branche mag daarom blij zijn met de lancering van een stevig structureel onderzoek naar het donateursvertrouwen. Met een goede steekproefgrootte en een methodiek die is afgeleid van de maandelijkse CBS-vertrouwensindex is het tweemaandelijkse Donateurspanel voor de branche een veel betrouwbaarder meetinstrument dan de meeste eenmalige “waar rook is is vuur-onderzoekjes”. Het is te vroeg om nu al hoofdtrends uit het panel te destilleren, maar het koerst op verbetering van het geefklimaat naarmate het economische herstel doorzet. Maar het vertrouwen in de communicatie over besteding van geefgeld zal voorlopig het grootste zorgenkind blijven.

Edwin Venema, hoofdredacteur