Goed voorbeeld doet (hopelijk) goed volgen...

Goed voorbeeld doet (hopelijk) goed volgen...
Goed voorbeeld doet (hopelijk) goed volgen...
15 mei 2019
Opinie | | Vrijwilligers

MBO. Een afkorting die staat voor Middelbaar Beroepsonderwijs, een opleiding die ik met plezier heb gevolgd. Maar MBO staat in het land van goed doen ook voor iets anders, namelijk Maatschappelijk Betrokken Ondernemen. Een term die vaak in één adem wordt genoemd met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. 
 
Reageren? Mail ons, of reageer via TwitterFacebook of Linkedin.

Graag ga ik in op dat 'andere’ MBO. Een steeds meer voorkomend fenomeen in Nederland is werknemersvrijwilligerswerk. Gelukkig. Bij werknemersvrijwilligerswerk gaat het erom dat werknemers door hun werkgevers worden gestimuleerd om vrijwilligerswerk te doen. Vaak ook in de tijd van de baas. Een topontwikkeling, al zeg ik het zelf! Lees vooral ook de column van mede DDB Expert Lonneke Roza hierover. Ik heb veel meer van dit soort voorbeelden. Graag licht ik er eentje uit: Atlassian. 
 
Atlassian, een Australische multinational, is groot in de markt van IT-oplossingen. Software tools als Jira, Bamboo en het veelgebruikte Trello zijn eigendom van deze reus down under. Sinds een aantal jaren heeft deze global player haar Europese hoofdkantoor in Amsterdam. Het voormalige statige pand van de Nederlandse Bankiersvereniging (de huidige Nederlandse Vereniging van Banken) aan de Singel, herbergt nu hun hippe kantoor met strakke koffie en een heus café. Atlassian heeft zich georiënteerd op maatschappelijk verantwoord ondernemen.
 
Atlassian is nu de mede initiator van de 1% pledge. Vanuit de Foundation zeggen ze: ‘As a company, we contribute 1% of our annual profit, 1% of employee time, and 1% of company equity to the foundation.’. Hier valt dus ook werknemersvrijwilligerswerk onder, namelijk employee time. Leuk feitje, ze winnen regelmatig de Great Place to Work Award. En met een reden.
 
Bij Atlassian in Amsterdam werken ruim 150 mensen, waarvan 75% één keer per jaar vrijwilligerswerk doet. Groot verschil met de meeste andere organisaties is dat Atlassian dit niet vanuit PR-overweging doet, maar vanuit impact. Technologie helpt daar ook bij. Mensen worden ingezet op basis van hun vaardigheden, hun skills dus. Technologische kennis wordt ingezet voor maximale sociale impact. Als je meer hierover wilt lezen, dan verwijs ik je graag naar een Deedmob blog over de maximale impact van vrijwilligerswerk.
 
Dit is maar een voorbeeld van het voordeel van werknemersvrijwilligheid. Denk bijvoorbeeld ook aan een financiële onderneming die mensen helpt bij hun belastingaangifte, UPS helpt de lokale voedselbank rondom logistiek of een kledingmerk dat nieuwkomers van een nieuw pak voorziet voor een sollicitatiegesprek.

Begin 2017 is trouwens ook een motie van het CDA aangenomen in de Tweede Kamer hierover. Tot nu toe is dit initiatief nog niet omgezet in daden. Stimuleer werkgevers om werknemersvrijwilligerswerk te promoten, er zit een schat aan kennis en bereidheid bij werknemers om zich hiervoor in te zetten. Den Haag mag hier niet een grote kans op social impact laten liggen. 

P.S. Millennials vinden werknemersvrijwilligerswerk niet alleen een meerwaarde op hun cv, maar ook echt een pre in de keuze van (toekomstig) werkgever…
 
Ook een bijdrage schrijven voor De Dikke Blauwe / The Fundraiser? Klik dan hier.