Foam krijgt per 1 september 2019 een tweekoppige directie: Marcel Feil wordt artistiek directeur, Nynke de Haan zakelijk directeur. Feil is op dit moment artistiek adjunct-directeur, De Haan zakelijk adjunct-directeur. Gezamenlijk brengen zij dertig jaar ervaring binnen de (inter)nationale sector van fotografie en kunst en cultuur met zich mee. Ze volgen oprichter en directeur Marloes Krijnen op, die met pensioen gaat.
‘Dit is een baan die enorm veel van je vraagt. Ik word over niet al te lange tijd 65 jaar en wil aan een nieuwe levensfase beginnen. Daarom heb ik besloten om per 1 september te stoppen met de allerleukste baan ooit’, zegt Krijnen. Ze is sinds 2001 directeur van Foam. Eind 2001 besloot de gemeenteraad het plan te ondersteunen dat Krijnen had geschreven voor de oprichting van een fotografiemuseum in Amsterdam. In mei 2002 opende Foam de deuren aan de Amsterdamse Keizersgracht. Het doel: een zo breed mogelijk publiek informeren en inspireren door het tonen van alle facetten van de actuele fotografie.
‘Sponsors en donateurs spelen grote rol’
Door haar sterke gevoel voor cultureel ondernemerschap en artistieke relevantie ontwikkelde Foam zich onder leiding van Krijnen tot een succesvol cultureel instituut, dat zowel in Amsterdam als internationaal actief is. Het museum ontvangt jaarlijks zo’n 200.000 bezoekers. Krijnen: ‘De steun van commerciële sponsors en particuliere donateurs heeft vanaf de start een grote rol gespeeld: Foam realiseert zo’n tachtig procent eigen inkomsten. Circa twintig procent van de inkomsten bestaat uit subsidie van de Gemeente Amsterdam.’
De Foam footprint
Voor Krijnen was Foam altijd meer dan een museum. Ze zette een wereldwijd gedistribueerd fotografietijdschrift op, Foam Magazine, en ontwikkelde veel activiteiten die zich ook buiten het museum afspeelden. Op tijdelijke locaties als &Foam aan de Vijzelstraat en Felix&Foam in Felix Meritis wist Foam met een gevarieerd aanbod talloze mensen aan zich te binden. Foam nam mede het initiatief tot oprichting van Unseen Amsterdam, de internationale fotografiebeurs in de Westergasfabriek. Met educatieve activiteiten ging Foam de wijk in, vaak in samenwerking met uiteenlopende partners uit het maatschappelijke veld.
Platform voor internationaal talent
De laatste jaren heeft Krijnen een veelzijdig talent-programma en een krachtig internationaal beleid ontwikkeld, met jaarlijks toonaangevende evenementen in onder andere Londen, Parijs en New York. Met een speciale projectruimte voor jonge kunstenaars in het museum, een fotografieprijs voor opkomend internationaal talent, het jaarlijkse Talent-nummer van Foam Magazine en de daarop gebaseerde Talent-tentoonstelling is Foam uitgegroeid tot een zeer gewaardeerde en onderscheidende instelling binnen het internationale fotografie-veld. Het scouten, presenteren en stimuleren van jong talent ziet Krijnen als een van de kerntaken van Foam. Maar onder haar leiding werd ook werk van iconen als Henri Cartier-Bresson, Richard Avedon, Diane Arbus, Helmut Newton, Gordon Parks en Ai Weiwei gepresenteerd.
‘Toekomst in goede handen’
‘Ik ben ontzettend trots op de geweldige en zeer bekwame groep medewerkers van Foam, die onmisbaar was om deze fantastische resultaten te behalen. Ik ben blij dat mijn opvolging voortkomt uit het team en weet zeker dat de toekomst van Foam bij hen in goede handen is’, aldus Wijnen.
Ingo Uytdehaage, voorzitter van het Bestuur van Stichting Foam: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat onder de gecombineerde leiding van Marcel Feil als artistiek directeur en Nynke de Haan als zakelijk directeur er kan worden voortgebouwd op de sterke fundamenten van Foam en aangescherpte ambities kunnen worden gerealiseerd. Wij zijn verheugd dat we deze leiderschapsrollen intern hebben kunnen invullen en wensen Nynke en Marcel alle succes.’
Personalia