Marketingafdelingen van musea en podiuminstellingen hebben aanzienlijk veel zeggenschap in hun organisatie. Dat blijkt uit het Cultuurmarketing Onderzoek 2018. Tevens blijkt dat de ondervraagden doorgaans meer waarde hechten aan publieksbinding en -werving, dan aan een betere publiekservaring.
De afdeling Marketing van culturele instellingen heeft intern een flinke vinger in de pap, zo blijkt uit het Cultuurmarketing Onderzoek 2018. De marketingafdelingen hebben veel of aanzienlijke invloed op het klantcontact, de missie en/of langetermijnstrategie en het kernprogramma van hun organisatie.
Stijging marketingbudget
Opvallend is ook dat zo’n 30 procent van de ondervraagden het afgelopen jaar een stijging heeft gezien in hun marketingbudget. Dat is ruim 10 procent meer dan het jaar ervoor. Verder dient te worden opgemerkt dat grote marketingbudgetten weliswaar vaak stijgen, maar dat kleinere marketingbudgetten sinds 2015 juist een daling laten zien (zo’n 22 procent). Het onderzoek laat ook zien dat ruim een derde van het marketingbudget wordt aangewend voor online communicatie. De budgetten liggen doorgaans tussen de 50.000 en 250.000 euro.
Marketingdoelstellingen
In het enquêteonderzoek werd tevens gevraagd naar de marketingdoelstellingen. Uit de antwoorden blijkt dat de respondenten over het algemeen vinden dat de meeste focus op publieksbinding zou moeten liggen. Terwijl in de praktijk vooral aandacht is voor publiekswerving. Overigens kiezen medewerkers van podiuminstellingen vooral voor publieksbinding. Medewerkers van musea geven vooral de voorkeur aan publiekswerving. Doelstellingen als inkomstenwerving, een betere publiekservaring en diversiteit krijgen minder prioriteit.
Cultuurmarketing Onderzoek
De sectorcommunity Cultuurmarketing onderzoekt sinds 2013 jaarlijks de trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied cultuurmarketing. Voor het Cultuurmarketing Onderzoek 2018 werden eind mei 2018 circa 450 respondenten benaderd die in dienstverband of als ZZP’er werkzaam zijn bij culturele instellingen.
Cultuur