Ed Rakhorst, project- en investeringsmanager bij Vrienden van Bambanani, vertelt over zijn manier van effectief geven. ‘Ik had een eigen reclamebureau en werd gevraagd om een huisstijl te maken voor deze stichting. Toen ik mijn plan presenteerde, vroeg ik waar het geld naartoe ging. Het geld werd lokaal besteed, maar er was geen lokale organisatie actief. Ik twijfelde niet, stopte met werken en vertrok naar Zuid-Afrika om aan de stichting te bouwen. Ik investeer geen geld, maar tijd en kennis. Deze factoren heb je alle drie even hard nodig’, aldus Rakhorst.
‘Volhouden tot je niet meer nodig bent’

Van familiebedrijf tot foundation
Een andere trend is corporate filantropie. Zo richtte Jessica Heutink in 2016 de Heutink Foundation op. De stichting is onderdeel van het familiebedrijf Heutink dat schoolmaterialen levert aan onder andere basisscholen, kinderopvang en voortgezet onderwijs. ‘Mijn tip: hou het concreet en klein. Je kan later altijd groeien’, zegt Heutink. ‘Met het bedrijf stimuleren wij de cognitieve kant van de ontwikkeling van kinderen. Zelf vind ik de emotionele kant net zo belangrijk. Op die kant richt de stichting zich. Het is belangrijk dat alle kinderen ervaren dat ze er mogen zijn; theater en muziek kunnen daarbij helpen. De Heutink Foundation wil bijdragen aan de positieve ontwikkeling van minder kansrijke kinderen door middel van groepsactiviteiten op het gebied van kunst en cultuur. Misschien zijn kinderen met een taalachterstand wel heel goed in toneel of kunnen ze heel goed vriendschappen sluiten, dat leer je niet uit een boekje.’
‘Positief effect op bedrijf’
Heutink: ‘De stichting heeft ook een positief effect op ons bedrijf. Klanten vinden het ontzettend mooi

Vliegende start voor jonge natuurbeschermers
Samenwerken met andere strijdlustige individuen, daarvoor staat Alex van Hooff. Om jonge natuurbeschermers een vliegende start te geven, richtte hij samen met andere natuurbeschermers de stichting Future for Nature op. Hooff is CEO van familiebedrijf Burgers’ Zoo, de dierentuin is hoofdsponsor van de stichting. De stichting reikt jaarlijks drie geldprijzen uit van 50.000 euro: niet aan kapitaalkrachtige organisaties, maar aan drie jonge natuurbeschermers onder de 35 jaar. Van Hooff: ‘De generatie natuurbeschermers uit de jaren vijftig wordt ouder en overlijdt. Deze mensen waren een inspiratie voor veel anderen. Denk aan Jane Goodall, Dian Fossey en David Attenborough. De stichting is op zoek naar jonge, internationale natuurstrijders die opnieuw een inspiratie kunnen zijn voor anderen. De 50.000 euro is slechts een springplank. Met zo’n internationale prijs zeg je eigenlijk: dit zijn de beste natuurhelden van de wereld, sluit je aan of kijk hoe zij het doen. Dit jaar kregen wij 180 aanmeldingen over de hele wereld.’
Adviseur van Iraanse minister
Van Hooff noemt een voorbeeld: ‘Een jongen uit Iran zet zich in voor het behoud van jachtluipaarden in

(Bron: Financial Focus)