Eind vorige week maakte de Lotto bekend dat haar omzet in 2004 met 2 procent is gekrompen als gevolg van teruglopende consumentenbestedingen. Vooral de verkoop van krasloten liep terug. Door kostenbesparingen wist de kanspelorganisatie (Lotto, Toto, krasloten, Lucky Day) echter toch meer geld uit te keren aan de goede doelen: krap 62 miljoen euro.
Opvallend is dat de Lotto slechts 23% van haar omzet van 270 miljoen euro uitkeerde aan het goede doel, daar waar de Nationale Postcode Loterij, de Bankgiro Loterij en de Sponsor Loterij rond de 50% van hun inleg moeten doorspelen aan goede doel organisaties. Deze lat lag tot 1 september 2004, toen een wetswijziging werd doorgevoerd, overigens op 60%.
De Lotto stelt in De Volkskrant dat door het netwerk van winkeliers die de lottoformulieren verkopen de kosten hoger uitvallen. De loterijorganisatie hoopt in 2005 door te groeien naar een uitgekeerd percentage van 25%.
Met de stijging van het aan de goede doelen uitbetaalde bedrag in 2004, waarvan 44 miljoen euro ten goede kwam aan sportkoepel NOC/NSF, steekt de Lotto wel positief af tegen de Sponsor Loterij en de Bankgiro Loterij. Deze twee laatste kansspelen zagen hun bijdrage aan het goede doel afgelopen jaar namelijk dalen.