Vanaf 1 januari 2021 worden de filantropie-activiteiten, teams en exploitatie van Stichting Lenthe (uitgever van o.a. De Dikke Blauwe, Civil Power en Corporate Power) en van Walburg Filantropie (o.a. uitgever van het Fondsenboek) ondergebracht binnen één uitgeefhuis onder leiding van directeur/eigenaar Jan-Peter Wissink.
Wissink heeft een lange staat van dienst als uitgever bij onder meer het beursgenoteerde Koninklijke Brill en het beursgenoteerde Bloomsbury en is ook eigenaar van Amsterdam University Press en Walburg Pers waar met twintig medewerkers vier miljoen omzet wordt gerealiseerd in onder meer de domeinen geschiedenis, Aziëstudies, film, media, communicatie, taal, notariaat. Bij Walburg Filantropie met uitgaven zoals het Fondsenboek, het Handboek Fundraising, het Handboek Sponsoring en het Handboek Nalatenschappen.
Voorzitter Ingrid Mulder van Stichting Lenthe: “Binnen het bestuur waren we al langer opzoek naar partners die mee wilden ondernemen met ons onafhankelijke platform De Dikke Blauwe. Maar ook voor onze evenementen Civil Power in het najaar en Corporate Power in het voorjaar van ons nieuwe platform Corporate Foundation Forum zochten we strategische partners. Deze uitkomst is echter veel mooier. Een zelfstandige onafhankelijke uitgeverij die dankzij synergie en schaalvergroting een bestendige toekomst garandeert”.
Het team rond De Dikke Blauwe blijft grotendeels actief bij Walburg en gaat ook helpen met de groei van Fondsenboek en Fondsenweb en het uitbrengen van nieuwe titels en activiteiten. Uitgever Johan Dijk: “Je hoort altijd van die obligate geluiden hoe blij mensen zijn als organisaties of activiteiten worden samengevoegd terwijl het langere termijn effect natuurlijk altijd ongewis is. Bij deze beweging van Lenthe en Walburg heb ik echter oprecht een heel goed gevoel. We bereiken nu in één machtige zwaai echt ieder mens en ieder instituut en ieder bedrijf en iedere organisatie die - kort gezegd - knokken voor een betere wereld. En de nieuwe combinatie vormt ook nog eens een perfecte brug tussen gevers en vragers.”
Jan-Peter Wissink: “Dat we aan de achterkant volop gebruik gaan maken van elkaars talenten en van de fantastische content-technologie waar De Dikke Blauwe op is gebouwd brengt natuurlijk efficiency en besparingen, maar veel belangijker vind ik dat onze kennis en netwerken zeer versterkend op elkaar inwerken en dat activiteiten van De Dikke Blauwe heel goed passen bij waar de uitgeverijen Amsterdam University Press en Walburg voor staan: goede betrouwbare informatie die een belangrijke bijdrage leveren aan de belangrijke vraagstukken van deze tijd. Lenthe is al ruim 25 jaar een ervaren nieuws- en opinieproducent en is goed en snel in het organiseren van kleine en grotere
evenementen”.
De maanden december en januari worden gebruikt voor de integratie en het schrijven van een driejarig beleidsplan waar Lenthe’s (ad interim) hoofdredacteur Don Akkermans bij betrokken zal zijn.
De Dikke Blauwe