Vanaf 29 april start Peter Scholten webinars onder de titel De echte waarde van uw investering. Scholten maakt in drie webinars duidelijk hoe u daadwerkelijk de waarde van uw investering kunt vaststellen. Tijd om hem even aan de tand te voelen.
De online-trainingen schieten als paddenstoelen uit de grond. Waarom deze nieuwe opleiding?
Scholten: ‘Veel trainingen en workshops over impact gaan uit van het aanbod: we hebben een project - bedacht vóór de doelgroep; niet door de doelgroep zelf - en gaan dat aanbieden. Maar de Theorie of Change is vaak bedacht door projectleiders, managers of mensen die financiering zoeken voor hun idee. Dat is niet altijd ook de behoefte van de doelgroep. Ik ken projecten, waarbij er voor de doelgroep projecten werden bedacht, zonder dat die doelgroep daarop zat te wachten. Als je je marktonderzoek baseert op ‘signalen’ dan zijn vijf signalen al veel. Maar als de totale doelgroep bestaat uit honderden of duizenden mensen, dan zijn vijf signalen misschien wel wat (te) weinig…’
‘Voor je dus een interventie opstart, waarbij je intervenieert in het leven van anderen en met het geld van anderen, mag je wel eerst goed onderzoeken wat precies de vraag is. Hoe groot en hoe urgent? Vaak worden die business cases gebaseerd op aannames. Je hoort dan dat men uitgaat van ‘voorzichtige schattingen’, maar zelfs dan nog is het gebaseerd op aannames en in de praktijk blijken ze toch nog steeds te optimistisch. Ik had eens een project waarbij acht stakeholders ieder ‘voorzichtig’ claimden dat hun attributie (bijdrage in het succes) twintig tot veertig procent bedroeg. Het totaal percentage kwam uit op 240 procent. Volgens mij kan dat niet.’
‘Als je investeert, wil je weten of je er echt toe doet. Niet om je te verantwoorden bij anderen, maar omdat je het zelf gewoon graag wilt weten. Een beetje ‘goed gevoel’ is echt niet erg; maar mag het de basis zijn van je investering? Wil je niet meer en beter weten?’
Waarom ben jij de aangewezen persoon voor deze cursus?
Ik heb Social Return on Investment SROI (mede) bedacht en geïntroduceerd. Maar ik ben wat teleurgesteld in de manier waarop het wordt gebruikt. Vaak is het slechts een eenmalige exercitie om de financier te ‘pleasen’ en over de brug te krijgen. Het is geen echt eerlijk onderzoek naar de meerwaarde. Ik ben niet cynisch of negatief; maar ik vind wel dat je - ook bij maatschappelijke investeringen - altijd kritische vragen moet durven blijven stellen.
Anders krijg je zoiets als de Abilene Paradox: iedereen doet ergens aan mee, omdat men denkt dat de ander dat wil, maar eigenlijk wil niemand het echt… de theorie van het mismanaged agreement. Niemand durft de kritische vragen te stellen.’
Wat wil je de cursist meegeven?
Als je meedoet aan dit traject leer je in ieder geval hoe en wanneer de juiste vragen kunt stellen: is er vraag naar het initiatief? Hoe weet je dat? Bij wie precies? Hoe dringend is het? Wat gebeurt er (of niet) als je niets doet? En we gaan aan de slag met manieren om de waarde voor de eindgebruiker vast te stellen. Dus niet een businesscase met 'maatschappelijke kostenbesparingen' voor de overheid. Op zich is dat leuk, maar het gekke is dat veel mensen dat willen berekenen, terwijl het helemaal niet het doel en de missie van je initiatief is om kosten te besparen. Je wilt waarde creëren; voor de doelgroep! En dat zijn vaak juist geen kostenbesparingen!’
Tweedaagse interactieve training op locatie
‘We doen deze training nu online vanwege de coronacrisis, maar het doel is een tweedaagse interactieve training op een mooie locatie aan te bieden. Zodat je je twee dagen kunt afzonderen in de natuur en rustig met elkaar kunt nadenken en discussiëren over wat je nu precies bedoelt met de waarde van een maatschappelijke investering. Na de zomer gaan we dat zeker doen. De online-training maakt daar nu een start mee. Denken over meerwaarde is immers een proces met meerdere stappen en fasen, dus daar kun je nu ook al mee beginnen en is zeker niet af na een paar dagen. En wie nu meedoet aan de online-training, krijgt in ieder geval korting op de eerste live tweedaagse na de zomer.’
Meer weten of aanmelden? Klik hier.
Agenda