Kwaliteit maatschappelijke jaarverslagen blijft achter

8 november 2007
Nieuws | | Governance & Finance

AMSTELVEEN (8 november) - In de breedte deugt de maatschappelijke verslaggeving van het Nederlandse grootbedrijf, maar de kwaliteit blijft achter. Aldus een onderzoek van Ernst & Young. FM vroeg onderzoeker Dietmar Laske naar het hoe en het waarom. "Ik zou ook graag willen lezen over de interne checks, de zaken die niet goed gingen, de incidenten, en hoe de organisatie daarmee is omgegaan."


Voor het onderzoek werden zesendertig ondernemingen ondervraagd. Het merendeel daarvan is AEX-genoteerd. Elf bedrijven figureren hoog in de transparantiebenchmark 2006. Hoe presteren deze koplopers op het gebied van de maatschappelijke verslaggeving? Dietmar Laske, executive manager bij Ernst & Young: "Kwantitatief doet men het goed. Van de 25 AEX-genoteerde bedrijven publiceren er 18 een maatschappelijk jaarverslag. In die verslagen komt een breed scala onderwerpen aan de orde. De kwaliteit blijft echter achter. Het maatschappelijke jaarverslag moet meer zijn dan het afvinken van de in de GRI-standaard genoemde onderwerpen. Te vaak is dat niet het geval."

 


Waar ontbreekt het aan? Laske: "Veel bedrijven doen natuurlijk mooie dingen op het gebied van sponsoring. Maar hoe presteert men intern? We kunnen in de maatschappelijke jaarverslagen veel lezen over die 80% die goed gaat. Ik zou echter ook graag willen lezen over de interne checks, de zaken die niet goed gingen, de incidenten, en hoe de organisatie daarmee is omgegaan. Dan ontstaat een evenwichtiger beeld."

 


Laske vindt dat er binnen het grootbedrijf nog slordig wordt omgegaan met stakeholdermanagement. "Lang niet altijd zijn de belangrijkste stakeholdersgroepen helder geïdentificeerd. Te vaak worden stakeholders gelijk gesteld aan niet-stakeholders. Wat ook ontbreekt: de evolutie van issues. Hoe zijn issues die een aantal jaren terug speelden opgelost?"

 


Wordt het maatschappelijke jaarverslag door bedrijven gezien als een imagospeeltje? Laske: "Voor een dergelijke typering zou ik willen waken. De meeste bedrijven gaan met beleid te werk. Het maatschappelijke jaarverslag is een resultante van zaken die in een aantal jaren op touw zijn gezet. Het kan natuurlijk altijd beter. Er ontbreken vaak onderwerpen als: zijn als onderneming de risico's in kaart gebracht? En vanuit de lezer redenerend zou het absoluut meerwaarde hebben als ook vergeleken kan worden met de concurrentie, bijvoorbeeld door het opnemen van benchmarks in het verslag."

 


"Dit onderzoeksrapport moet niet gezien worden als een geheven vingertje," zegt Laske. "De bedoeling is om handvatten te bieden aan organisaties die het beter willen doen. Door het verbeteren van de kwaliteit van het maatschappelijke jaarverslag ontstaan betere interne besturingsmogelijkheden en worden betere maatschappelijke prestaties bereikt."

 


Download hier het rapport