‘We zijn hier vandaag vooral om te luisteren en te leren van nieuwe inzichten’, zegt Koosje Ploegmakers, Directeur Goede Doelen bij ABN AMRO MeesPierson. ‘En aan de andere kant: wij endorsen Civil Power, omdat wij kennisdeling zo ontzettend belangrijk vinden.’ Wat waren opvallende zaken voor Ploegmakers tijdens de eerste editie van Civil Power?
Ploegmakers blikt terug op een inspirerend congres. ‘Wat mij opviel - en waar ik van geschrokken ben - was dat uit het panel met mediamensen naar voren kwam dat de goededoelensector door de media met wantrouwen wordt bekeken. Ik weet van alle discussie over transparantie en het wantrouwen bij het publiek. Maar dat dit ook heerst bij mensen die verantwoordelijk zijn voor het nieuws en de analyse daarvan. En ook het beeld dat goede doelen slecht nieuws naar voren brengen om impact te creëren, heeft mij aan het denken gezet. In de goededoelensector richten wij ons op het creëren van impact. Het zoeken van een andere balans of nieuwswaarde om jouw boodschap over te brengen aan (potentiele) donateurs vind ik in deze ook impact. Hoe pak je stakeholder management met de media op? Laat daar ook zien hoe de euro’s, die je altijd hebt gevraagd, goed besteed zijn. Dat is een langetermijntraject.’
Vrienden
‘Wat ik verder een belangrijke uitspraak vond: ‘Maak vrienden vóórdat je ze nodig hebt.’ De wereld verandert. Verken daarom je netwerk en begin daar op tijd mee. Dat zat al in mijn hoofd, maar dat is weer expliciet naar voren gekomen tijdens Civil Power. Blijf niet op je lauweren rusten en oude patronen aanhouden nu het beter gaat met de economie, maar ga samen de wereld verkennen. Of je nu een commerciële partij bent of een goed doel. Het beste voorbeeld daarvan is wel de nieuwe nummer één in de DDB Top 100, Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting.’
Verbinding
‘Je maakt verbinding door actief naar buiten toe te treden en oprecht geïnteresseerd te zijn in die ander. Dat is de basisvoorwaarde. Vervolgens ga je goed luisteren naar elkaar en op zoek naar waar je verbinding met elkaar precies ligt. Dat is ook hoe wij met onze klanten samenwerken. Natuurlijk zijn wij er op de eerste plaats voor klanten om hun bancaire zaken te regelen. Maar wat zijn hun uitdagingen en zijn er voor hen misschien specifieke dillema’s? Is er binnen onze bank of netwerk kennis hiervan en kunnen we die kennis gebruiken om die klant of de sector verder te helpen? Het begint met goed uitvragen, zodat er een dialoog ontstaat. Dat klinkt simpel, maar dat is het niet. Het is een investering waar je zélf de toegevoegde waarde van in moet zien en die vaak om geduld en doorzettingsvermogen vraagt. Maar wat heb je nu eigenlijk te verliezen?’
Civil Power