De Goede Doelen Facebook Top 250 is verschenen. Een jubileumpublicatie: het is de 25e keer dat Walter van Kaam de top samenstelt. Sinds september 2011 geeft de top 250 een goede indicatie van de activiteit van goede doelen op Facebook en een beeld van de aantrekkelijkheid van de communicatie voor de achterban.
‘Ten aanzien van de activiteit is het vooral van belang te beseffen dat Facebook een grote generator van websitebezoek, leads en online donaties voor goede doelen kan zijn’, legt Van Kaam uit. ‘Het verband is behoorlijk lineair: hoe meer likes, des te meer sociaal bezoek. Het belang van Facebook voor (online) fondsenwerving neemt de laatste jaren dan ook alleen maar toe. Daarnaast moeten organisaties die er moeilijk in slagen een substantiële achterban op Facebook op te bouwen zich achter de oren krabben over de kwaliteit van hun communicatie. Zijn ze wel in staat voldoende mensen bij hun doelstelling te betrekken? En wat is de boodschap die ze afgeven over hun organisatie als ze, zo zichtbaar, nauwelijks mensen aan zich weten te binden? Wat zegt het over hun relevantie? Kortom, ik blijf er nog even me doorgaan.’
Meting derde kwartaal
De ontwikkeling van het aantal likes is deze zomer bepaald niet spectaculair te noemen, getuige de groei van 354.459 likes. Van Kaam: ‘Ik vond het vooral opvallend dat er maar liefst veertien organisaties daalden in het aantal likes. Dat zag ik alleen eerder toen Facebook 'nepaccounts en inactieve accounts' ging opschonen. Dat zou er dus op kunnen wijzen dat er ook in dit kwartaal een opschoning plaats heeft gevonden.’
Kwartaalgroei blijft achter
De kwartaalgroei blijft achter bij die van de afgelopen twee jaren. We moeten tot juni 2015 terug om een vergelijkbare groei te zien. Maar er zijn natuurlijk altijd organisaties die zich aan de algemene trend onttrekken, zoals blijkt uit de lijst van snelle groeiers. Opmerkelijke 'nieuwkomers' in deze lijst zijn KNCV Tuberculosefonds en Stichting De Noordzee. Minstens zo opvallend is het ontbreken van KWF Kankerbestrijding, dat bij de afgelopen twee metingen nog zo hoog scoorde. Het groeiaandeel van deze tien daalde naar vijftig procent (van zestig procent bij de vorige meting en 71 procent bij de meting van maart 2017) Dat duidt op een meer evenwichtige distributie van de groei.
Zomerdip
Van Kaam nam nooit eerder een ‘zomerdip’ waar. Hij denkt dat de verklaring hiervoor bij Facebook gezocht moet worden. ‘Facebook lijkt in de nasleep van de Amerikaanse verkiezingen en de rel rond 'fakenews' een opschoningsronde ingelast te hebben. Dat kan over het algemeen de resultaten wat drukken. Er zijn diverse aanwijzingen dat Facebook weer wat meer aan het sleutelen is aan 'edgerank', waardoor het organisch bereik van Facebook-pagina's verder daalt en de organische groei logischerwijs ook afneemt. Bij diverse klanten neem ik deze zomer oplopende wervingskosten voor likes op Facebook waar, dus ook dat zou enige groeivertraging kunnen veroorzaken. De volgende meting moet maar aantonen of er van een nieuwe trend sprake is.’
Top tien
Klik hier voor de volledige Goede Doelen Facebook Top 250 van september 2017.
Vragen over de samenstelling? Kijk hier of mail naar fundraiseronline@sestertius.nl .
Fondsenwerving